Monday, April 4, 2011

INDAH'S EXAM DIARY

ALHAMDULILAH+BISMILLAH +SUBHANALLAH...






26 Mac 2011

Imtihan ana yg pertama...study circle paper...walaupun hnya merangkumi 20 questions yg objektif..jika xtahu,boleh je kluarkan snpang masing2...gnakan pluru sbnyak mana yg ada...subhanaAllah...rasnya mcm xpernah belajar pun...dan selama ni, dalam study circle, kami tdk pernah di ajar tajuk seperti keluar..& fasi or chief fasi mgkin tdk tahu juga..sebab semuanya mstilah mengikut pihak atasan...kdg2 dtg perasaan what is the purpose i'm learning this subject..is that only for getting good mark??..contribute to my cgpa..sdgkan prosese pembelajran study circle sgt baik..bljar dlm bntuk halaqah/usrah..seorg guru..mendidik kami..ini akan lbh mendkatkan kami pd dia dan ilmu yg diajar...tp..alngkah ruginya...peluang itu tdk dgunakan dgn sebaikknya..menjadikan pelajar dan ana sendiri..hnya menginginkan markah untuk mendapat grade yg baik or istilah lbh baik..mencukupkan kota pihak universiti..smoga nnt lbh baik dan dpt diperbaiki...ana sendiri mybe..da kelemhannya dlm mengikuti kelas ini..niat tu kena btul...
*...this exam accomplished..

28 Mac 2011

ni mmg favourite imtihan ana..tilawah exam...secara oral..mngaji dpan ustaz..n ustz tnya bbrapa soklan tajwid dan kita kna trg + explain...& then...balik..dgn muka tersenyum...(huhuhu)...tp terfikir lak skrg??..adkah msih ingt tajwid yg diajarkan itu??...hukum nun sakinah & tanwim,mim mati,da idgham,izhar,ikhfa',iqlab,hukum mad-asli,far'i, terbahagi lak bbrapa jenis..smpailah mat lazim..kalimi& harfi..musaqqal dan 

mukhaffah...hope msih ingat ye cik indah...ilmu bkan hnya untuk diingat & dibaca..tp mst istiqamahkan ilmu yg di ajarkan itu..syukran ye Ustz Felza...ustaz section 45...kerna snggup mengajar kami...dr tdak faham kepda faham..pe yg ustaz kata"..kita skrg sdg bertalaqi"..nk belajar sesuatu perkara msti da guru..ye kan ustaz??...smoga ilmu ni sentiasa berkekalan dlm hati dan jiwaku...ustaz pesan"jgnlah kmu tinggal apa yg kamu belajar ni lpas hbis ni, g smbung, tingkatkan ilmu kamu lg, kamu tu perempuan..nnt nk didik anak-anak kamu.."..masing2 hnya tersenyum......
*this exam accomplished....

3 April 2011

Unggas imtihan...or the course code is UNGS 2030K...he2...xtahu knpa org panggil dia unggs..sng nk sbut kowt...huk2..soklannya..tdklah terlalu direct mcm mid term..tp alhamdulilah..ana ni jawab je..apa yg dirasa..btul or x..harap Ustazah dapat consider ye...ya Allah...lembutkanlah hati ustazah..spaya memberi markah lebih kepada ana dan shbat-shbat yg lain...moga dipermudahkanNya..syukran ustazah kerna sabar dgn karenah dan ajar kami..yg mcm2 ragam ni...maafkan kami..andai kami da tersilap dan tersalah kata dlm menuntut ilmu...ana suka belajar unggas ni...syag nk tinggal..bnyak ilmu yg dpt..- ttg worldview ada 3( scientific,philosohical,religious)..islamic worldview merangkumi sgala-galanya...sngguh syumul islam ini..inna din 'indaallahil-islam..(tiada agama di sisi Allah melainkan islam)..hbat btul Allah ni...da plak..fhaman dan ideology yg ntah pape...dr barat..secularism lah,post modernism lg berat, + materialism..& msh bnyak lg tu di luar sana yg mungkin tnpa sedar kita tgk praktiskannya..mintak dijauhkan ye.. da lak characteristic of islam-rabbaniyyah,syumuliah,tawazun, 
 
ttg al-akhirah, islamic vision of man, life & death..waaaahhhhhh...bnyak sekali jikan nk dikaryakan kat cni...subhanAllah...saya malu pd MU....msih lg tdk mahu bersyukur??...moga ilmu ini masih tersimpan kukuh dlm diriku...jgnlah bg hilng..aku terlalu cinta...
*this exam accomplished...



4 April 2011

Rasanya x mampu nk tulis..tp kena tulis juga..bg ckupkan kota diary ni...nnt x panggil diary lak..merangkumi 300 question yg ada minus marking for objektif, 4 essay..huk2...bnyak juga ana tembak td..harap tembak yg kena tepat pd sasaran...sblum nk exam,dah da ujian..smoga itu yg terbaik drMU..



Physiology2...ana teramat syg padamu..sjak ana bca buku tortora..ana jd jatuh hati pdmu..sgt2..ana suka tgk gmbar2..yg da..sgt cntik dn hbatnya kuasa Dia..yg maha Menciptakan...tp kenapa kamu mahu menjauh pd diriku..adkah aku tdak cukup membelaimu...adakah aku tdk cukup mngingatimu...mgkin kan...salah diri ini juga...preparation yg hampir last minute...

ya Allah..aku pohon pd MU..smoga dipermudahkan oleh MU..permudahkan kan ku dan para shbat yg lain untuk mndapat keputusan yg cemerlang..moga2 Prof baik dan lembut hati ye...ya Allah..aku mminta pd MU...tp alhamdulilah..diri msh lgi berasa tng....=)....tiba terdngar lgu ni..dah  lme mnat...ska sgt...bnyaknya dosa-dosaku pd MU.....=(
*this exam accomplished...



HAIKAL-EPILOG SILAM:

Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku
Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari
Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur
Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari
Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur
Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...
Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Friday, April 1, 2011

Ya Allah...pasti..ini yg terbaik drMU...

ALHAMDULILAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH



SITUASI HAMBA BERGELAR MAHASISWA:


ana:...dihadapn laptop, membuka iium website melihat saudara-saudara seislam ana berada di  course yg mana...sbb uia telah mengeluarkan notis ttg streamline student based on course..da yg ana terkejut dan ada yg ana turut gembira...tahniah kepada sehabt satu sekolah ana yg mendapt critical course iaitu kos dentistry dan medic.. alhamdulilah.. akhirnya usaha mereka ini berbaloi dan doa mereka dimkbulkan Allah..bgitu juga adik beradik seusrah ana; angah, uda dan achik... Tahniah... alhamdulilah...bersyukur kerana nntunna berjya mendapat apa yg ntunna mahukan selama ini..dan Dia perkenankan..jagalah amanah itu sebaiknya...jauh di sudut hati..da satu suara membisikkan sesuatu...menyebabkan hati ini menjdi sayu dan rendah diri...ntah kenpa...

perasaan ini masih berlegar-legar di sekeliling fikirn dan hati...astaghfirullah...pappp..(ana menutup pintu dgn mmbawa sebungkus mee goreng + buku MGT melangkah kaki ke bilik shbat merngkap pendengr story hangat yg selalu ana bwakan...)







sahabat 1:...knock!..knock!..(dpn pintu bilik sahabat)...salam tdk berjawab...rpanya berada di toilet...masuklah...suara dia dr jauh...pntu x berkunci...

ana: tgh membelek buku smbil mkn mee, bebrapa minit kemudian..masuklah si sahbat ni... trus bertanya ..pe2??....nk cter ape..hu2..smgat betul dia..bab2 citer ni...he2...xda,just nk gtaw..keputusan untuk yg terpilih mdic, dentistry and kos2 lain dah kuar...mulalah suatu kisah...pada suatu hari....bla..bla...da shbat kita yg masuk ni...xcaya...dia dpt ni....rasa sedih plak da shbat kita yg xdpt..& trus bla...bla...bla...pastu ana terdiam...tba2...dtg lg perasaan itu...

sahabt 1:...aisshhh..knpa lak ni??..ttba dah jd myt hidup ni???....muka dah mcm kena tinggal di suami...td bukan main kepoh & semgt bercrta???..

ana:..pertanyaan itu hnya dibals dgn senyuman...msih lg membisu...tba-tba...mutiara itu jatuh lg....puas ditepis ttp ingin membasahi pipi yg sekeras kulit tembikai...(hmmm)...mulut pun membuka...kata-kata meluncur keluar...patah demi patah...laju je..seperti org meluncur menuruni gunung fuji yg dibaluti salji...nty,....ana memulakan perbicaraan...ttba je diri ini rasa sdh dan down sgt2...pabila melihat kawan sepermainan dan stu group bljar, stu kelas sma-sma...dpt kos yg hbat2...kos yg semua org pandg, gaji pun tinggi nnt, bila sbt je kos tu pasti terkenal...di kg2 pedalaman juga..atuk2 & nenek..pasti tahu akan kewujudan kos tersebut...sdgkan kos kita ni...kejanya sgt mulia, tp hbat ttp hbat..tp tdk ramai yg tahu kan kewujudan nya dan ramai yg memandng entng dan rendah bg sesiapa yg berada dlm kos ini...(mgkin mainan perasaanku)...lecturer ana pernah menctrkan yg mak cik dia pernah mempersolkan mengapakah dia mengambil kos seperti ana dan shabat amk skrg...nk kerja apa t bila keluar..ada kerja kew???..gaji besar kew??....itu semua persoalan org-org sekeliling kita....diri mnjd semkin down dan lemah sekali pabila otak sekali lagi terpaksa memikirkan...kdg2 terasa..kos kita ini menjd tmpat kepda sesiapa yg dipilih olh pihak uia..."special case"....seperti masyarakat dulu pabila melakukan kesalahan akan ditempatkan di satu tempat yg sesuai untuk mereka( maaf, tiada niat untuk ditujukan kepada sesiapa, lbh kepada diri sendiri)...menyebabkan pelajar mkin ramai dan timbul perasaan tdk selesa..dan down...*astagfirullah*....itu hnya mainan syaitan..yg ingin melemahkan diri mu..wahai manusia..ciptaan Allah yg paling baik...bisik stu suara yg lain...

sahabat 1:...astghfirullah....dulu nty yg bg smgat kat ana...skrg, ana pulk bg semgat kat nty..aiyoooo....mmg bgtulah kehidupan manusia...da masa..kita kuat smgat..ada msa kita kan down....jgn bgtu...adakah kehbatan seseorg diukur dgn bnda yg relatif seperti itu...ingat.."ssghnya yg paling mulia di sisi Allah adalah org yg bertaqwa diantara kamu".....ini kata-kata Allah..dlm kitab sucinya...stu lg...kamu kan bwu hbs bljar unggas...dlm tu da nyatakan pasal..form of SHIRK...antaranya ialah- Ash-shirk- al- khafi   ( The inconspicious shirk)...implies being inwardly dissatisfied with the inevitable condition that has been ordained for one by ALLAH...maksudnya...sseorg itu tdk redha dgn apa yg diberikan oleh Allah dan selalu menyebut perkataan KALAU..cthnya..kalaulah aku beljar bersungguh-sungguh dhulu,pasti aku dpt smbng pelajaran ke luar negara....kamu nk jd org yg dibenci Allah tp dilihat hebat oleh manusia or dibenci oleh Allah tp disygngi oleh manusia..mmg..kos kita ini,org tdk pandg,bukan menjanjikan gaji yg besar, sbb kos ini masih bru...kos yg hbt itu..dh lama wujud..sjak zaman berzamn..so, org-org tua lbh familiar dgn semua tu...tp nty, kita tdk taw apa yg berlaku in the future..skrg, mmg kita x nmpak perkembngan kos kita..tp yakinlah...Allah pasti memberikan yg terbaik kepada hambaNYA...jgnlah jd hamba yg tdk redha dan tdk bersykur..sdgkan bnyak nikmatNya yg diberikan untuk kita...bersabarlah...kita ni..mmg suka bnda yg specifik...tp kos kita ni..luas..bnyak cbng dan pilihan yg kita boleh buat nnt...pasal perasaan yg selalu berlegar-legar tu,selalulah beristighfar..jgn sampai kita kufr pd nikmatNYA..& tdk redha dgn apa yg diberikanNYA....amlkan ilmu yg kamu pelajari itu lbh penting....

ana:....ana hnya tertunduk kelu...diam seribu bhasa...perasaan ini selalu lemah pbila berhadapan dgn benda seperti ini...kerna..wajah ibu ayah..datang menyapa...ana bukan lhir dri keluarga yg ramai..dan ana tahu..betapa besarnya pengorbanan mereka..& ana nk memberikan suatu jaminan kepada mereka...bila ana mcm ni..dan ana pun masih lg mencari dlm kos ana ni..apakah jaminan yg ana nk berikan pd mereka??...mereka nnt..sdh pasti mkin berusia..tdk mampu untuk menyara ana seperti skrg...mampukan ana nk menyara mereka pula??....itu yg selalu..mengusutkan fikran ana..ana memikrkan ttg mereka...mereka yg membesarkan ana dgn ssh payah..yg ingin melihat ana berjaya dgn cemerlang...ana hnya ingin membahagiakan mereka..mampukah ana???...molecule jernih...mengalir deras...


sahabt 1:...insyaAllah...niat nty sgguh baik...yakin dgn Dia...bergantunglah pd Dia...Dia pasti akan memberika yg terbaik....Dia Maha Hebat kan..nty lupakah itu??....kita yg mencorakkan kos yg kita amk skrg...cnth;...org yg beragama islam tp berkelkuaan tdk senonoh,melakukan perkara yg dilarang kdg2 lbh truk dr non muslim...adkah islam itu tdk sempurna???...
 
TIDAK SAMA SEKALI...selama ni kita beljar...ISLAM itu sgt sempurna...merangkumi semua aspek...yg salhnya adlah penganut tu..bukan AGAMA yg dianut...bgtulah kita sekerg..bukan kos ni tdk hbat..tp bergntung kpda kita bgaimana ingn mencemerlangkannya dan mengperhebatkannya....percayalah dgn taqdir Allah..jgns sesekali menafikannya....astaghfirullah..fikirlah org yg lbh bwah dri kamu..yg tdk mampu belajar di universiti...

ana:...terima kasih shbat....moga Dia...memelihara kita..& menjaga kita...Dia pasti memberikan yg terbaik untuk kita..kerna Dia yg menciptakan kita...wahai shbt sperjuangan..teruslah berjuang...jgn lemah..bngkitlah..dan truskan langkah anda...sma-smalah kita slng menguatkan stu sma lain ibrat bgunan yg tersusun kukuh..bukankah ianya kuat??....jgn lemh dgn hasutan syaitan...dgn gngguan nafsu..yg hnya mncri waktu untuk menerkam kita...

bngkitlah....jgn lihat pd material..hidup di dunia hnya sementara...apa yg kita cri adalah keberkatan dan keredhaaNYA..."sedikit yg membawa berkat"....ingat..Dia yg mencaturkan segala perkara...bergantunglah pd NYA...

shbat....bntu ana kita ana jtuh tersungkur, nasihat ana bila ana leka dgn keindahan dunia, bimbing ana pabila ana lemah smgat...doakan ana..pabila ana jauh dimata ntunna semua...smoga kita bertemu dan berpisah kerna Dia..smoga Dia merahmati dn memberkati ape yg kita lakukan ini....

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Dia sdg menguji kami dan ntunna semua...untuk menguji tahap keimanan kita...kita mengatakan kita beriman kepadaNYA...RASULNYA...buktikan....


Di dalam sujudku
Kau dengar tangisanku
Di dalam doaku
Kau dengar rintihku
Sepanjang hayatkuKau lihat segala perbuatanku

Setiap perbuatanku
Kau catat segala dosa pahalaku

Di dalam khayalku
Kau datang mengingatiku..
Di dalam kegagalanku
Kau datang memberi pertolongan-Mu
Di dalam kesedihanku
Ayat-Mu melantun ke halwa telingaku
Meleraikan lara jiwaku..
Di dalam usahaku
Kau beri kejayaan-Mu
Di dalam kegembiraanku
Kau kurniakan nilai tawa padaku
Di dalam buntuku
Kau datang memberi Hidayah-Mu

Jika aku bukan Islam
Pasti tiada coretan ini di dalam hidupku
Kerana nikmat seorang Islam
amat sukar dicoretkan oleh seorang kafir

Aku tadah tangankuKu
bersyukur pada-Mu Ya Allah,

Hindarilah aku dari terpesong dari jalan-Mu

Kerana Kau Yang Maha Mengetahui
Kau lah sebaik-baik perancang
Maka tetapkanlah yang sebaik-baiknya buatku
Supaya dapat ku teruskan hayatku dengan penuh ketakwaan pada-Mu





Ya Allah...diri ini meminta kepadaMU...ssghnya..diri ini sgt lemah, hina...dan tdk kuat menghadapi semua ini tnpa kekuatanMU...KAU yg menjadikan semua ini...maka kuatkanlah diri ini untuk menghadapi ujianMU ini...berikan kesabaran kepada diri ini...berikan kecekalan dan ketabahan untuk menghadapi makhluk2 MU...diri ini memerlukan bimbingan drMU...ya rahman...ya rahim...Diri ini tahu...KAU sgt dekat...dgn hambaMU...KAU Maha Mndengar...Maha Melihat...maka bntulah hambaMu ni..bimbinglah hambaMu..ni ke jalan yg benar..jalan yg diredhaiMu...jauhilah diri ini..drpada mensyirikkanMu....dr kejahatan dan perbuatan yg dilarang oleh Mu...peliharalah dan awasilah diri ini...berikan taufiq dan hidayahMu...kepda hmbaMu yg lemah dan serba kekurangan ini..sucikanlah hati ini..dekatlah diri ini kepada Mu....kuatkanlah keimanan hambaMu ini...berkatilah hidup hambaMu ni..redhailah kehidupan diri ini..ya..Allah..permudahkanlah diri ini untuk terus mencintai dan merindui MU...dan RASULULLAH.......maafkan hamba Mu ini..andai..tersalah dalm kata-kata...amiin...
video


p/s:..maaf andai da menyakiti hati sesiapa..diri ini hamba yg lemah..tdk lari dr melakukan kesalahan...

~indah...yg masih berusha menjadi pejuang...