Wednesday, August 17, 2011

~jika mereka yg kamu sayangi maka buktikanlah~

ALHAMDULILLAH+SUBHANALLAH+BISMILLAH


'aku sgt menyayangi mereka ya Allah....aku tdak ingin menjadi bebanan kepada mereka ya Allah'...suara hatiku berbisik sayu....lantaran itu, kata-kata inilah yg sentiasa menjadi bait doaku pabila ku mengadu pd Mu...

'arghhh...itu semua hipokrit-...kamu pendusta...kamu hnya menipu dirimu sndiri..sbnarnya kamu lasung tdk menyayangi mahupun taat pd mereka..kamu DUSTA'-bentak nafsuku...

aku terkedu...minda ligat berfikir..benarkah apa yg dikatakan itu??...apkah aku tdk menyayangi mereka??...jiwa mula mencari isi utk dihujahkan..mencari bukti yg diri ini smmgnya menyayangi mereka...mencari dan trus mencari....utk terjemahkan apa buktinya??....tp alngkah syunya hati pabila bukti yg ingin dihujahkan msh belum ditemui.....=(...akhirnya....dgn nafas yg masih terhembus..aku terpaksa mengibarkan bendera putih tnda aku kalah dlm peperangan jiwaku...

kita kata kita ingin jd ank yg baik,taat, solehah,....cuba listkan brapa kebaikan yg kita lakukan pd ibu bapa kita...

kita kata kita ingin menyayangi mereka.....tp pernahkan kita mengucpkn perkataan 'i love u' or 'adik syg umi'...berapa kali??...jika dibndingkan dgn kekasih kita??

kita kata kita tdk ingin jd bebanan kepada mereka...tp...imbau balik, adkah kita trus melaksankan tugas yg diberi pabila mereka menyuruh tnpa berkata 'nntlah, tunggulah dulu, merta2, jap g la, nk tgk tv ni dulu...ahhh...tempias mengenai diriku...

kenangan dulu menggamit mindaku...betapa kasihnya mereka pd diriku...bila ku inginkan sesuatu, ditunaikan...bila ku menangis or merajuk, dipujukku....bila sakit, diubatiku...aku bersyukur....aku masih mempnyai mereka..aku masih mampu makan dan minum...aku dilahirkan cukup lengkap...alhamdulillah..betpa ksihNYA...DIA pd kita....aku bersyukur ya Allah..maka...tetapkanlah hati ini supaya sentiasa bersyukur pdMU...

masih ramai yg yg hidupnya tdk seindah diri ini...bersyukurlah..
 
aku bermonolog sendirian-pernhkan tnya pd mereka, ssh x jga kita masa kcil dahulu, adik ni nakal x?, sakit x rasa masa bersalin,tnya ttg kesusahan mereka mmbesarkan kita, tnya berapa bnyak pengorbanang yg dilkukan utk kita??...pernhkah kita bersoal jawab dgn mereka bertanyakan kehidupan mereka dulu...lihat reaksi mereka...mereka membisu..mereka mengelak utk menjawabnya...kerna apa??...sbb kesusahn yg dilalui,keperitan yg dilalui sukar utk digambarkan dgn kata-kata...tiada kata-kata yg dpt disusun utk menyatakan betapa besarnya pengorbanan mereka untk mendidik dan membesarkan kita....

diri yg penuh dgn kelemahan ini..tdk dpt lari drpda semua itu....melengahkan, membiarkan,menyakiti,melukai...tp..mereka hnya memendam..dan terus memendam...demi anak yg tercinta...jika tiada duit. dikatakan ada semata-mata untuk diberikan kpda anak...berusaha mencari...snggup mengayuh basikal sekeliling kampung utk menjual kuih, menjual tin kosong yg hnya beberapa ringgit,mencari..demi memuaskan hati seorg anak...tp bila anak dah besar, dan ada kerjaya, budi itu 100 peratus dilupakan... snggup menbiarkan mereka kelaparan, terkurung, membiarkan sepi mereka....bila mereka meminta sesuatu, 1000 yg berikan...bukan duit ataupun harta dunia..tp kata2 makian, hmburan sesat...astghfirullah...bgnikah cara kamu menyayangi mereka??....

''umi bukan nk duit adik,mahupun apa-apa dr adik..apa yg umi nk, adik pndai jg maruah, berjaya dlm hidup...jika umi tiada nnt, adik nk meminta pertolongan pd siapa?...jika adik x berusaha syg..mcm mana adik nk hidup akan dtg..umi and abah bukan selama-lamanya ada utk menjaga adik dan along'...kata umi suatu hari...syu jew....sebak ku mendengarnya..aku berfikir....btul kata umi..mereka tdk akn selalu ada dismpingku..bila-bila masa..Dia akn menjemput mereka...mampukah utk ku teruskan hdup waktu itu...aku beristighfar....

pimpin kami...bimbing kami...kami masih bertatih dlm menyelusuri titian hidup ini..umi abah...


bbrapa hari ini,.umi terasa hati dgn kami...i'm so sorry umi....kami cuba...dan akn terus mencuba untk menjadi anak yg terbaik untuk umi dan abah...doakan kami umi...maafkan sgala kekhilafan kami selama ini..sepnjang kami menjadi anak umi dan abah... moga-moga ramdhan kali ini memberi perubahan yg positif pd kita semua...maafkan....kami...



indah's notes:- sentiasa berdoa utk mereka,-berusaha mlaksakan apa yg disurh dgn segera, -berbakti dan berbuat pd mereka slgi kita masih bernafas...smoga kita dipertemukan dgn mereka di akhirat kelak....

Sunday, July 31, 2011

~Ya Allah...permudahkanlah~

ALHAMDULILLAHM+ SUBHANALLAH+BISMILLAH

Ya Allah..kerana masih memberikan nikmat kepda ku utk merasai ramdhan ini lg...ssghya..hari ini..1001 perasaan yg menyelimuti diri ini...takut,berdebar,sedih,gembira,keliru,... ssghnya hnya pdMU aku kembali...

insyaAllah...pd hari yg indah ini, ana diberikan rezeki dan kekuatan olehNya..untk berdikari atas kaki sendiri...ana sbnrnya tdk kuat utk teruskan 'misi' ini..tp ana ttp nak melakukannya walaupun tiada yg menyokong ana..tiada yg memberi ana semangat..mengajar ana cara yg betul...ana sedih...sgt2...org yg dkat dgn ana pun..tdk ada yg membantu...even ana merayu, mintak dgn cara yg baik..supaya ajar ana...sbb ini 1st time ana...ana katakan yg ana nk bg good impression pd mereka...

yg paling mnybabkan ana terasa kelu skali pabila mendengar sang ketua rumah mengatakan " oloh,nk bwat teh,mcm xda makanan kat umah...miskin sgt dah kew..smpai g jual kuih"... mutiara halus itu pun terus mengalir halus..ana hnya diam..membisu seribu bahasa... ana bwat ni sbb ana xnk sshkan umi..abah...ana nk tolong mereka..stu lagi ana nk isi masa ana bulan ramdhan ini..ana nk kerja tp x diizinkan..ana nk g pondok juga x diizinkan...jd ana xnk masa ana sia-sia dgn tidur...masa bulan yg mulia ini..moga2 dgn ana buat dan jual kuih ini, dpt memanfaatkan masa ana...ya Allah...berikan ana kekuatan.. ana teringat kata2 seorg senior ana..katanya" org yg sensitif ini,terlalu fikirkan pandangan manusia adalah org yg berjiwa kecil..."...ana x nk jd org yg berjiwa kecil...yg sikit n merajuk,terasa hati..katanya lg " jdlah org yg berjiwa besar sepertimana Rasulullah (s.a.w)...yg ttp berlembut dgn org yahudi yg mencacinya, tetap bersabar...subhanaAllah..hbat sekali akhlak baginda...tdk kisah dgn pandangan manusia...permudahkanlah utk diri ini mengikuti akhlak baginda (s.a.w)...

ya Allah...ana meminta kekuatan dr Mu...supaya hari permulaan ini berjalan lancar..ana sebenarnya takut....& berdebar2...moga2 ini yg terbaik...niat ana keuntungan yg diperoleh akan dibhagi dua...ana nk beri pd ummi ana yg selama ini bersusah payah membantu menampung keluarga ana...ana xsnggup tgk dia bersusah payah lg..ana jd sedih....ana pinta moga-moga Allah lembutkan hati abah ana....mata dan hati ini sebnarnya x snggup lg melihatnya...kesusahn seorg perempuan yg sggup bersakit dan bersusah demi anak2 yg dah besar...tp kenapa mesti da yg menghina apa yg ana nk lakukan...ana tdk tahu apa yg harus dilakukan...jika xbwat kata menyusahkan, membebankan,jika buat dikatakan tdk berguna, utk apa,di tinggal sendirian...itu yg membuahkan ana terluka ....ana tiada sesiapa ,melainkan mereka...ana terlalu syg akan mereka..terlalu berharap dgn mereka...last2, ana juga yg terluka sendirian....

ya Allah..jika ini yg terbaik utkku drMu..maka permudhkanlah..ssghnya aku tiada sesiapa melainkan Mu..ini adalh ujian utkku bg menguji keimanan ku dan menghapuskan dosa-dosaku..maka permudahkanlah utk aku sabr dgn karenah mereka..ssghnya mereka adalh yg melhirkan dan mendidik ku shgga mampu menjadi sperti skrg...walau apapun yg mereka lakukan..sbarkan lah aku..ssghnya aku menyayangi mereka....ana jaht selama ini, tdk taat pd arahan mereka..maka diberi ujian begini...kuatkanlah diri ini Ya Allah..permudahkanlah utk ana berjaya hari ini..ana hnya mampu bertawakl pd Mu..ya Allah...ampunkan dosa hmbaMu ini ya Allah..moga2 ramadhan ini memberi ana sejuta keberkatan dan sinar cahaya utk membaiki hati ana ini...permudahkanlah....


_indah_

Thursday, July 28, 2011

~jikalau pilih RM12,tak pilih RM10~

ALHAMDULILLAH+SUBHANALLAH+BISMILLAH

Dgn izinnya,ana dapt lg mencorat coret di sini...even hnya simple tulisan tp harapnya dpt menyampaikan perkara baik kpda yg membaca mahupun yg menulisnya..semoga Dia meredhai nya...

pelbagai perkara yg berlaku skrg...plbagai isu yg timbul..isu yg diputar belitkan mahupun yg di tokok tambah bgtu bnyak skali...bgtulah lumrah manusia di akhir zaman ini...masing2 mengejar dunia yg semakin tua...sebentar td terbaca satu kisah ttg perempuan yg diumpakan seperti dunia...yg boleh melekakan para alim mahupun para ibadat yg soleh...astaghfirullah..ana pown tdk terkecuali...mintak dijauhkan...

tgh2 makan td..timbullah satu isu...=)...starting dia begini... "umi beli rm 6...brape eak ekor ikan dia bg"...mak ana memulakan bicara..ana menjawab " adik siang td nampak mcm 6..eeehh..tak3x umi.....limalah...tersalh kira..lame xamk math ekpon!!"... "mahal eak ikan skrg..smlam ikan x sgar..sume lembik..kata penjual ikan tu, nelayan x trun ke laut sbb xda ikan..bwat rugi je..jd jual ikan kotaklah.."..jawab umi..."stu lg..masa beli ikan td..penjual tu ckap..KALAU PILIH RM 12, KALAU X PILIH RM10, xpatutnya.."..tambah umi...
ana hnya mendengar...dalam hati ana berbicara" mmg xpatut..kenpa perlu da beza2x bgtu...dr segi harga??...mmg org skrg memikirkan keuntungan yg melampau...sdgkan yg dijual ikan yg sama jenis...jika harga ikan kerisi rm 1 seekor..maka juallah rm 1 jugak even penjual memilih or customer yg pilih...jika duit yg dikejar...maka bgtulah hasilnya...

terlalu mementingkan duit drpda erti memberi...ingin cepat kaya berbanding melakukan kebaikan...ana x slahkan mereka...disebabkan beban hidup yg terlalu tinggi skrg,harga yg naik tanpa notis di media or akhbar...menjadi tekanan pd yg berkeluarga mahupun bujang..ana fhm...ana pown merasai kesusaha itu...mungkin ana x patut salahkan mereka juga..mreka da keluarga yg perlu di sara...tp cuma nk ditekankan bhawa semakin terhakis sifat memberi dan bersedekah dlm diri manusia skrg...mereka lebih memilih untuk mendapatkan duit yg bnyak drpda mengutip pahala yg berlipat ganda...astaghfirullah....

mereka memilih utk mengaut keuntungan yg berlipat ganda di dunia berbanding menuai tanaman amal soleh di akhirat nnt...mereka x nak itu kerana mereka x nampak...mereka nk bnda yg nampak di mata-$$$$$$(wang+duit+pitih)...ana sedih...ana berdoa..supaya ana dan keluarga dijauhkan dr semua ini...kdg2..manusia tdk lari dr kesilapan..ana berdoa supaya mereka diberikan hidayah..olehNya...untuk memilih kepda memberi drpda menerima...SEMPENA kedtgn bula yg sgt mulia bg kita yakni RAMADHAN KAREEM.. hakiktnya..semua org membuat pilihan utk dpatkan yg terbaik...<-pembeli memilih utk mendapatkan ikan yg besar +murah,penjual memilih utk meletakkan harga yg mahal utk dpt duit lebih...>

manusia mmg bgtu..inginkan yg terbaik dlm hidupnya...=nk jd yg pling bnyak harta,pling bijak,paling cantik,paling popular,paling dihormati, semua mesti da perkataan PALING di hadapan.. taukah ntum semua... dalm stu hadis yg ana pernah bca bermaksud:

"ssghnya Allah tidak melihat pd rupa paras ataupun harta, tp Dia melihat pd HATI & AMAL SOLEH seseorg..."

ayat Allah dlm kitab suciNya yg bermaksud:..

"ssghnya Org yg pling Mulia di kalangan kamu adlah org yg bertakwa pd Allah"....

yakinlah wahai hati2...jika selma ini kita mempunyai perasaan hasad terhadap seseorg kerna kelebihannya dr segi harta, kepandainya,mahupun kecantikan, buanglah jauh2..istighfar bnyak2...ssghnya..sia2 semua itu..memberi kemudharatan kepda dir kita sendiri... BUANGLAH...ALLAH XTGK PD SEMUA ITU...sbb semua itu tdk abdi..akan hilang... apa yg Allah tgk adalah takwa,hati dan amal soleh yg kamu lakukan....percaya dan yakinlah...sematkan dlm hati...
kamu diberi pilihan..maka bwatlah pilihan yg terbaik...
tdk mahukah kamu kedudukan yg terbaik di AKHIRAT nnt??...bialah sengsara di dunia ini kerna dunia ini hanya SEMENTARA.....

sempena RAMADHAN yg akan dtg tdk lama lg..perbtulkan niat, cuba perbaiki diri kerah yg lbih baik...fighting utk RAMADHAN...-make and spend time more efficiently...

p/s-buang perasaan hasad+dengki+jeles...koreksi diri...jgn terlalu amlkan konsep bnding membanding...stiap org da klmahan dan kkrgan..=)

_indah_

Saturday, June 4, 2011

HEBAT'S COMPETITION ON 28TH MAY 2011

ALHAMDULILLAH+ BISMILLAH+SUBHANALLAH

Syukur pd Nya...masih diberikan nikmat untukku...memulakan hari ana pada hari ini..2 Rejab 1432 Hijrah..walaupun ape yg ana rancangkan tdk terjadi...permulaan pd pagi ini menyedarkan ana ttg sesuatu...iaitu" bila pagi kita muram, sampai ke ptglah muram itu menemani kita"...jadi jika hendak memulakan hari yg penuh bertenga,ceria, begin your life with smile and syukur...apa yg penting.....its not cooperation but...!bgn awal pg!....jika tdk...anda akan mencari2 kerajinan untuk melakukan sesuatu yg anda rancangkan...jika tdk anda temui kerajinan..kebosanan pun menghampiri anda..hidup anda pada hari itu...tdaklah ternilai...terasa something was missing...like i'm feeling now...ya Allah.....

swett......

ana tdk mahu berbicara panjang mengenai hari ini...apa yg ana ingin khabarkan adalah... tu2...seperti tajuk di ats.."HEBAT"....sebenar-benar2nya...program ini dah lama berlangsung...tp baru skrg ana dpt coretkan...bukan apa...time ana berniat nk tulis..dtg godaan si syaitan...yg mmg sentiasa menemani manusia...bukan salah dia shaja..ana pun sama...suka amlkan sikap bertngguh2....manusia2....setiap perkara sebenarnya bermula dalam diri kita...jgn sentiasa salahkan org lain...jika tdak..ana pasti sentiasa menemui kegagalan...






what is meant by HEBAT???...ana bukan nk huraikan maksud hebat itu..dr mana dia dtg...cuma ana nak bgtaw masuk tersirat drpada perkatan yg digunakan itu...HEBAT-HARI BAKAT DAN KESENIAN ISLAM...pertandingan ini mmg dijdikan acara tahunan di tempat kerja ana...ana pun 1st time join ini...alhamdulillah..mmg bermanfaat..untuk anak2 kecil sekarang...nasib baik ana masuk kerja awal...alhamdulillah...ana rasa bersyukur..kerna bdak2 sekecil 1 tahun dan keatas..mampu bercakap ttg Nabi-Nabi kita, 
menghafaz dan bertilawah ayat-ayat suci Al-Quran,mampu berbicara ttg kederhakaan anak 
terhdap ibu bapa,dan the most important 


thing..mampu mengenali Dia...Allah...yg paling ana kagum...mampu membaca surah Yassin tnpa melihatnya...kemudian..ana hisab diri ana...tgk diri ana...betapa hebatnya Allah...anak-anak kecil, jika kita dididiknya dgn cara yg diperintahkan oleh Allah..insyaAllah..mampu menjadi mukmin hebat...mampu menggoncang duni...

plbagai pertndingn yg diadakan...bermula dgn mewarna,bercerita, mendeklamasikan puisi,tilawah, hafazan, baby seiras,kuiz,kreatif taska dan last sekali nasyid....ana juga 1st time mnjadi mc untuk pertndgn bercerita..bukan mudah..perlukan pengalaman dan ilmu....jika sekali tdk menunjukkan apa-apa...still kena bnyak berlatih...script tu pun ana tnya abah ana..katanya"abah jd pengerusi majlis tak pernah tgk skrip...xsukalah...kaku je"..ana hanya tersenyum...abah mmg seorg pengacara yg hebat...lantang bersuara...masa kecik2 dulu, ana pernahlah ikut program motivasi yg abah pernah buat di sekolah2...keluar juga air mata ini...pandai abah menarik hati budak2 upsr...bila lah ana boleh jd mcm abah??..lantang bersuara...kdg2 dtg perasaan kesian kat abah...dlm hati abah mungkin teringin nk anak lelaki..tp kuasa Allah...Dia Maha mengetahui...diberikan Nya...dua anak perempuan yg comel2..cuma ana sdkit terikut dgn abah...along pun da juga...tunggu cuculah abah neh??....smpat lg ana ni bergurau=)...


my mom jd juri....heheheh...

kita kembali ke berita utama ye....ana x sempat nk tgk budak didikan ana membuat persembahan menyanyi lagu BANGUN PAGI dgn gayanya...*senyum*...=)...kenapa ye??..


sbb...ana dpt cter yg budak2 comel tu tak buka mulut pun...duk lompat2 je ats pentas...da 5 org..-zulaika(ketua),syaheed,naqib,afiq dan faiz...sorang dua je yg buka mulut...itupun tdk dgr sgt...ana tersenyum je..ana ajar diorg dan diorg berlatih bukan main...tp xpelah...kami still dpt hadiah...no 3!!!!!...huhuh..x expected...ingatkan xmenang dah...kreatif gak tu...duk lompat2...=)..

LAGU: BANGUN PAGI

BANGUN PAGI
GOSOK GIGI
CUCI MUKA
TERUS MANDI
MINUM SUSU
PERGI SEKOLAH
SENANG HATI
YEAAYYYYYYY...

I WILL MISS ALL OF THESE...

last sekali ana tgk nasyid...nasib baik sempat tgk yg cawangan ana..tp...semuanya bertukar menjadi penyanyi "rock"...tp berbaju melayu...yg cikgu jahit maniknya...huhuhu...lawak sggh bdak ini...semua tertanya2 kenpa jd mcm tu??..al sebbnya...mike tu org lain yg dpt-sufian...dia tak ingat sgt lagu tu...supposely irfan & khairi yg ketuai..tp nk buat cmne..sufian ghairah sgt..bila duk atas pents..n trus dptkan mike tu dihadapnnya...jd kucr kacirlah sedikit...tp bgus bdak ni...tilawah dia dpt no 2....mumtaz dik....=)

akhirnya...berlabuhlah tirai pertandingan ini...nasyid hnya mampu menggondol saguhati...heheheh..xpelah..bersyukur..tahun depan buat lg baik...=)...

hebatkan bdk2 ni...harap satu hari nnt dapt anak-anak mcm ni...oppppsss... anak sedara....-along...cepatlah kawin...tunggu apa lagi...heheh..hope dia tak baca...didik ank org dulu lah...(^_^)...
tertarik dgn gambar kartun dalm majalah solusi..mcm komik laa...muka surat awal2 rasanya.. komik itu menunjukkan cmni:

  • bila anak dah boleh melihat,tunjukkan padanya alam ciptaan Allah...kebesaranNya...keagunganNya.. betapa hebatnya Allah..yang Maha Pencipta, Maha Kuasa..atas segala-galanya..
  • bila anak dah boleh membaca, ajarkan dia ttg al-quran, ajar dia baca, kenalkan dia pd ilmu tauhid,iman,islam dan ihsan...
  • bila ana dah mampu berkata2, ajarkan dia talian hayat Allah- 2 4 4 3 4....solat pdNya...trgkan pd dia kenapa dan bagaimana...
  • bila dan besar,bekerja, ingatkan dia ttg sifat mahmudah, mazmumah, didik akhlak mulia..
  • kerna...hsil drpada ini..lahirlah anak yg soleh/solehah yg mampu mendoakan kita bila kita meninggal nnt...teringat satu hadis Nabi (S.A.W)yg bermaksud-" ssghnya bila seseorg anak Adam meninggal, putuslah amalnya, melainkan 3 perkara iaitu doa anak yg soleh,amal jariah dan ilmu yg bermanfaat...(Hadis riwayat Muslim)

begitulah untungnya pabila memilik anak yg soleh /solehah...jd sahabt-sahabt yg disyangi..berusahalah dr sekrg...penuhi ilmu di dada..terutama ilmu agama.yg mana akan memandu anak-anak kita dan kita juga dlm kehidupan nnt...jika mahukan anak yg soleh..kenalah cari pasangan yg soleh/solehah...untuk cari yg soleh/solehah..kita dulu kena ubah menjadi yg terbaik-soleh/solehah...setiap org inginkan rumah tangga yg bahagia...kata org "baiti jannati..rumahku syurgaku"...pesanan utk diri sendiri jua...muhasabah balik diri...jika kita menjadi seseorg ibu mahupun ayah, mampukah kita mengajarkan anak-anak kita ttg ilmu agama??...jika anak bertanya"ayah,ibu, kenpa kita perlu solat???kenpa kita perlu ttp aurat??...ttg tauhid??...kita perlu bijak menjawab isu ini..supaya anak mudah fhm dan mengerti....semua ini bermula dr sekarang..kata-kata SEORG  IMAM " SIAPA KITA SEKARANG ADALAH HASIL DRPADA SIKAP KITA DAHULU,DAN SIKAP KITA OR PERBUATAN KITA SEKARANG AKAN MENENTUKAN SIAPA KITA AKAN DATANG"..UBAH PARADIGMA ANDA...BE A GOOD MUSLIM DAN MUSLIMAH....

ISLAM ITU SGTLAH INDAH....

setakat ini dulu lakarn hati drpada hamba yg hina dan msih bnyak perlu belajar...maafkan diri ini..jika da tersalh di mana-mana..perbetulkan mana yg salah..sbb itu adlah sbhagian drpada proses pembelajaran...wallahu'alam..

indah's notes:..muhasabah diri...hijrahkan diri ke arah yg lebh baik..cuba ubah tabiat yg x ok...be g solehah muslimah...insyaAllah..pelayaran ana masih jauh....mesti usahakan mentaati sgala perintahNya..& menjauhi laranganNya...amin...permudahkanlah..ya Allah...


-indah-

Friday, June 3, 2011

~one of the most wonderful days~

ALHAMDULILLAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH

Permulaan pd pg nan indah ini sgt baik skali...bila hati dihiasi dgn sinaran nur ilmu dr guru yg alim dan warak...subhanAllah...rahmat dr Nya...ana bersyukur...

bnarlah kata pujangga..."jadikan hari ini lebih baik dr semalam"...or "jdkan hari esok lbh baik dr hari ini"...sentiasa bermuhasabah untuk berhijrah kearah yg lebih baik... alhamdulillah..ana diizinkan olehNya..untuk melaksanakan hari ini lebih dr yg semalam...kerna semalam...

kejadian yg ana sering nk elakkan...ana ingin buang sifat itu..tp ana belum cukup lg untuk menangkis perasaan yg mmg sinonim dgn perempuan.."merajuk"-tdk mengenal tmpat dan masa agknya...ana berasa menyesal berkelakuan seakan-akan kekanak-kanakan...selepas along amk ana dr kerja, ana seakan mengarh dia...untuk membawa keluar...g jalan2..tp masa tu dah terlalu senja...ana sbnrnya teringin sgt nk keluar..selepas 5 hari dlm tahanan yg tdk sesukar seperti di penjara...=)...bnyak juga ana beljar drpada proses kena tahan ini... xperlulah menyusahkan along ana nk hntar ana pergi bekerja...setiap pg..bila ana tinggal dlm mahligai yg brbatu kuning itu....


ana dan bgtaw along, ana nk keluar..nk rehatkan minda dan jasmani ana yg penat melayan..karenah kanak2 yg bgtu comel dan suci dr dosa...tp apakan daya....pabila umi dan along ana mengatakan perkataan yg ana mmg tdk mahu dngar " TIDAK @ NO"... punahlah harapan ana yg sememangnya tgh menggunung tinggi...berkecai ibarat gelas kaca yg terhempas di lantai...mmg benarlah kata org"jgn mengharap terlalu tinggi, takut2 kita yg akan kecewa"...btullah...kekecewaan itu disusuli dgn pemberontakan hati dan perbuatan ana...ana sdkit terkilan..dan mendiamkan diri..(masuk zon merajuk)...yg paling ana tdk boleh lupa...along boleh pula melawak time tu..dlm tgh2 hayati zon merajuk tu...masih smpat lg ana tergelak dan tersenyum sedikit...aaiiissshhh....along2....geram wase...=)..

ana trus mendiamkan diri..dan membatukan diri dalam bilik...tabiat yg mmg tdk pernah berubah....dr dulu smpai skrg..bila time zon merajuk..next step mengurungkan diri dlm bilik...ana rasa itulah cara yg terbaik utk diri ana bwat masa skrg..ana perlukan masa utk bersendirian...muhasabah diri...hisab diri..dkt mana slh ana...apa yg harus dilakukan..mengadu pdNya....biapun hnya tngisan menemani diri...biapun kdg2...tdk dpt nafikan..perlukan seseorg...utuk menenangkan diri ini...mgkin cara ini lbh baik untuk diri ini..ssghnys Dia Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Mengawasi....

nk tidor ni, tp hati bermonolog" tak nk mintak maaf dgn umi & along ke??..mana tahu.. nnt maut dtg semasa tdor...ntah2 esok dah tiada...masa tu..nasi dah jd bubur...masa tdk boleh diundur dah"...berat juga rasa hati...ego ini juga dtg makin kuat...manakah pilihan yg terbaik...pergi or tdk???...dgn meminta kekuatan drNya...supaya..mampu lawan perasaan ego ini..akhrnya..kaki ini kuat juga untuk melangkah ke arah umi..dan mengatakan"...adik tidur dulu...maafkan adik umi"...brulah kurg rsa gundah gulana yg timbul td...

alhamdulillah..pg ini..ana diberikan perasaan yg btu indah...ana merasakan ketenangan dan kebahagiaan...bibir ana tdk lokek dr senyuman...=)....thank you ALLAH....lepas zohor...abah ana mengajak ana & family pergi makan sate di Jabi....jauh tu...amk masa sejam juga nk smpai...sate dia sgtlah sdp...kuah dia lazat..alhamdulillah...kdg2 tertnya dlm hati..."jauhnya nk g makan sate"...knpe ye??...itulah kasih sayang seorg ayah...stkat yg ana kenal..abah bukan seseorg yg mudh mngatakan perktaan syg melalui kata-kata...abah lbh kpda perbuatan...kdg2 ana sendiri tdk dpt merasai...tp ana pasti dia sgt menyayangi kami...- sbb stu lg along dah lama teringin nk makan sate n one more reason, abah masuk bilik ana semlam...umi & along ckap kat dia sal ana agknya...dia kata" merajuk apa gak, tulah nk kerja sgt...esok ptg kita g makan sate kat Jabi"...ana hnya tersenyum pabila mengingatkan balik...adakah abah nk memujuk ana??...kasihnya seorg abah terhadap anaknya...tdk semua dapt nikmat seperti ini...zaman skrg ni...ssh nk cri seorg ayah yg baik...da kisah..dr bayi lg..sudah diseksa, dibuang malah tegar seorg ayah membunuh anaknya sendri.." haruan makan anak or kucing jantan membaham anakya"...tp boleh dimaafkan sbb mereka itu binatang..tdk mempunyai AKAL...tp manusia ??...bnarlah kata ayat dlm al-Quran yg membawa maksud "manusia ini lbh sesat drpada binatang"...astaghfirullah...moga kita semua dijauhkan ye....syang umi, abah dan along...



sepanjang perjalanan ke Jabi, ana isilah masa yg ada dgn membaca sebuah yg sgt menyentuh jiwa ana..." DI MANA DIA DI HATIKU- PAHROL MOHD JUOI... ada bait2 perkataan btul2 menyentuh jiwa ana...ana ni hamba yg hina....perlu bnyak lg belajar...ana suka puisi yg dituliskan...semuanya ditujukan kpd DIA....YG MAHA AGUNG.... ana suka topik memaafkan. cinta tnpa syarat..jalan mujahadah itu indah, hati besar vs hati kecil,mahkamah hati,fikir-jgn khuatir,hiduplah utk hidup, smkin ssh smkin indah, kisah semut dan Nabi Sulaiman, 4 org isteri, lebuh raya cinta,biarlah wajah tdk cntik...dan bnyak lg..kata2 yg ana suka... "mujahadah itu pahit kerna syurga itu manis"...bnyak lg...subhanAllah...ilham drpada Allah..hbatnya Dia kan...kerna menciptakan manusia..yg juga dpt menghasilkan buku yg bermanfaat ini dgn izin dan kuasa NYA....subhanAllah....

Puisi yg 1-antara yg ana suka:

cetusan rindu itu memberitahu
bahawa KAU dekat di hati ini
denai rasaku bergetar lg
Keagungan-Mu menggamit kembali

telah terguris samudera kasih
lalu rimbunlah serumpun noda
tika ingin ku genggam cinta
tersungkur diriku di rimba dosa
aduhai...pilunya kembara ini...
terkaku aku keliru nan beribu
meskipun cintaku hnya satu
namun langkahku sering terganggu

TUHAN....
mengapa tika KAU hampir
diriku kian terpinggir?
mengapa wangi cintaku
semarak dikembang nan palsu??..

-indah btul stiap bait2 kata karya ustaz pahrol ni..ana mmg mminati penulisan beliau...kata-katanya tersirat...sindirannya pnuh lembut...tp mampu meruntun jiwa hamba yg hina...

PUISI YG 2-antara yg ana terpikat

ya Allah..
berilah aku hati yg lebih yakin
hati yg jitu
yg dpt mencintai MU...
hnya dipenuhi cinta pdMu...

ya Wahhab...
jadikanlah aku insan yg berilmu
yg merasai makna hikmah
dgnnya dpt aku mendidik diri

ya Latif....
lembutkanlah akhlakku...
ajarilah aku bagaimana utk mngasihi manusia
dgn ikhlas dan tulus suci
tnpa mengharap sebarang balasan
sukarnya ku rasa..
untkku berkasih syg terhadap manusia kernaMU...

ya Hannan...
kurniakanlah aku hati...
suci drpada sebarang titik hitam
agar mudah untkku memahami agamaMu nan indah ini
yg dpt merasai kemanisan iman
yg dgnnya aku mendpt ketenangan dan kebahagiaan..
yg dgnnya sentiasa mengingatknku pd-Mu...

ya Rahman...
jadikanlah aku anak yg solehah...
pelajar yg berakhlak mulia
sahabat yg baik
adik yg berhati mulia
isteri yg solehah
ibu yg penyayang
agar kehidupanku
dilimpahkan dgn nur2 drMU...
mendapat rahmat dan redha drMU..
agar keluargaku
menjadi syurga di dunia
serta jambatan syurga di akhirat nanti..
semoga impian ku menjadi bidadari
dunia dan akhirat
mendpat keberkatan dan kerdhaanMu...

karya-USTAZ PAHROL..
Digubah sedikit oleh- indah,hamba yg hina...





stakat ini dululah coretan yg ana boleh lakarkan di sini...semoga memberi manfaat pd diri ana sendiri dan org lain juga....

indah's note:...hbskan buku tersebut minggu ni, ambil sbnyak ibrah yg boleh...selalulah bersyukur dan bersabar...ingat..apa yg diberikan DIA adlah yg TERBAIK.....



-INDAH-

Thursday, June 2, 2011

PERKONGSIAN FROM KULIAH

ALHAMDULILLAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH

-KULIAH ILMU-

Syukur rasanya...kerna dgn izinNya..ana mampu melangkahkan diri ke stu tempat yg mmg ana ingin pergi selama ini...tempat yg mmg selalu da mjlis ilmu..setiap minggu...pada setiap hari jumaat yg merupakan penghulu hari...selama ni..ana takut+malu....walaupun kat rumah, ana dapt dgr sayup-sayup...hati tdk terasa puas...alhamdulillah..ini juga dtg dr Allah...Dia bg kekuatan kepada diri  yg hina ini...untuk berjalan ke majlis ilmu...

ana teringat salah satu tajuk dlm majalah solusi "menghadiri majlis ilmu adalah tiket ke syurga"....tdk tahu....terasa nikmat berada di majli ilmu tersebut..rasa gembira kerna dpt bnyak ilmu yg bru...

kuliah itu bermula pd pukul 9...berakhir pukul 12...mula-mula memasuki tempt itu..rasa 1001 perasaan..berdebar pun ada...ana takut..kedtgan ana membawa fitnah..sbb org kata perempuan ini merupakan fitnah dunia....lg satu ana pergi sorang2...dekatlah juga dr rumah ana...cuma sgnlah...(perasaan mainan syaitan)...astaghfirullah...bila ana menjejakkn kaki di tempat tersbut...berpuluh-puluh pasang mata memandang ana...rata-ratanya terdiri dr org yg dah berusia emas...berharga...nasib ana baik...tdk ramai lg memnuhi tmpat tersebut..masih bnyak ruang kosong..disebabkan 1st time ana memilih untuk di belakan sedikit..untuk memberi peluang kepada yg tua yg akan dtg nnt...takut tdk sempat mereka hndak mencari tmpat...alhamdulillah....makin lama makin penuh tempat itu...kebnyaknnya...hamba yg dah veteran ataupun berusia 30+++...xpelah...mgkin yg berusia muda ini...sibuk dgn perkara lain yg mendekatkan diri pd Allah...tp..selepas itu...kurg skit rasa gelisah..pabila ana tgk..da bbrapa budak perempuan yg dtg..ikut parents...alhamdulillah...

tajuk kuliah hari ini ialah sambngan kuliah dahulu...di sini...belajar dr kitab...da dua kitab..kitab 1, ana simpulkan sini kitab ttg ibadat...kitab 2 adalah ttg akidah... ana tdk tgk lagi 2 kitab...insyaAllah...masa akan dtg..ana akan check it out..dan cuba dptkan...supaya ilmu yg ana dpt ini lebih berkat...

lepas selesai...ana cuba cari mak sedara ana..-ana pnggilnya...Mok De Mah...nama manja antra sama keluarga...baik sgt dia....ingat nk balik sma dia..sgnlah juga nk balik sorg2... berjalanlah kami berdua beriringan...terkejut juga dia tgk ana dtg..sorg2 lak tu...ana tersenyum jew....

diajaknya pula g umah dia...sbb nnt..akan da majlis pertungan anknya...mintalah ana dtg awal..tolong mana-mana patut...bukan mudah nk cri majlis mcm2 ni..jika dibandar..semua dah siap...tunggu org dtg...kurg dh mjlis tolong-menolong...kat kampung....alhamdulillah..masih ada..moga dikekalkan..agar yg akan dtg dpt merasainya...

lepak dan sembng punya sembang di rumahnya..bersama anak-anaknya...smpailah...pukul 12...terlajak dah...mintalah berundur nk balik...

Mok De Mah ikut skali..nk jumpa abah..nk jmput g majlis pertungan nntlah...abah tu special ckit...kena tuan sendiri..klu x...aaaishhh....xkena angin...xnknya pergi.... abah2.....mood sentiasa berubah....moga2 dipermudahkan Allah..untuk abah kemudi hati dan perasaannya...abah slalu jd juru acara..jika majlis mcm ni...biasalah...abah ank lelaki sorg dlm keluarganya...bongsu pulak...jd..menjdi permintaanlah oleh2 kak yg selama ini berkorban untukknya...dlm adik beradiknya..abah sorg yg belajar tinggi....kehidupan abah ssh dulu..arwah nek xmmpu nk sekolahkan semua...berkat pengorbanan itu, abah jd org berguna skrg..=)

kat umah ni...tgh2 lipat kain...abah bgtaw..."tgklah tv al-Hijrah itu...dah da..channel 114...ana pun apa lg..bukalah...tertanya juga dlm hati...bilalah tv ni nk ada kat umah...1st time buka...rasa kgum dah...rasa..mcm bnyak je ilmu boleh kutip dan ambil....tgk2..da talk sal  "the existence of Allah"...the evidence...with Dr. Sabeel...seronok rasanya..xsngka da dibuat rancangan mcm tu...alhamdulillah...-The Deen Show... Beliau bgtahu ttg sel yg dicipta dan direplicate dlm masa bbrapa jam sehari...manusia walau dan teknologi cnggih mana pun x mampu lg nk mencipta satu sel...ana dh tgk lmbat...tu smbgan hujah yg ke-2...nnt da lg smbngannya...tdk sbar rasnya..

pastu, ana tgk MUHASABAH DIRI...oleh ustaz Amin Idris...manis je orgnya...tajuk" Membuat Pilihan"..mmg knalah dgn apa yg ana rasakan skrg... kita tdk pernah dipaksa oleh Allah..kita sentiasa diberi pilihan...pilihan untuk ke neraka or ke syurga...pilihan untuk melakukan kebaikan or kejahatan..kita yg membuat pilihan...dalam kita suci al-Quran..ada mengatakan yg bermaksud..."ssghnya Allah mengilhamkan dlm hatinya..kebaikan dan kejahatan...beruntunglah yg mendapat hidayah untuk melakukan kebaikan.."( sila btulkan jika ana tersalah)...

rasa seronok sgt dpt bnyak ilmu....ayat al-Quran yg ana tertarik juga adalah yg membawa maksud" dirikanlah solat, ssghnya solat itu mencegah kamu drpda melakukan perkara keji dan mungkar"-surah al ankabut:45...

solatlah awal dan pada waktunya..ustaz Amin da memberi contoh...andaikata kita tgh khusyuk study...kemudian..azan zohor cnthnya berkumandang..kita da pilihan sama ada untuk tinggalkan study trus solat, tdk solat dan truskan stdy or lambtkan solat...bnyak pilihan yg kita da...up to us..to choose..the best...ingat pe yg kita bwat...utamakan Allah dahulu....(^-^)

alhamdulillah.....moga2..Allah..kekalkan ilmu yg dpt hari ini....maafkan diri ini..jika da tersalah mana2 dlm penulisan ini...perbetulkanlah...ssghnya diri ini masih belajar...


indah's note:....cba amalkan ilmu ttg solat, lazimi kalimah lailaha illallah...dan hayati asrar dan fadilat bismillahirahmanirrahim...muhasabah diri..tmbahkan ilmu lg...=)

-make ur life more meaningful...day to day...

~ana hamba hina~

ALHAMDULILLAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH

ALHAMDULILLAH....ana dikejutkan untuk menikmati keheningan malam ini..oleh DIA.. bukan mudah untuk seseorg yg bernama hmba untuk bgn menunaikan kewajipan pdNya..pelbagai dugaan perlu dilwan..godaan syaitan dan  nafsu...terima kasih ya Allah...-satu ungkapan yg selalu kita tdk menyebutnya ,tnda sykur kita pdNya...tp dgn makhluk, kita sentiasa laziminya...sbga tanda kita menghargai pertolongan makhluk kepada kita...


sjak2 akhir ini...ana dilanda kesedihan...mendung kelabu dtg menutupi diri ini...bila sja mendung tiba...hujan gerimis yg hangat menemani diri yg hina ini...terasa begitu bnyak dosa yg dilakukan...dosa dgn Dia...dosa dgn makhluk, dosa dgn alam...terasa sesak dada pabila memikirkannya...

nafas seakan-akan terhenti...diri terasa lelah...akal terasa kaku...darah seperti tdk mengalir di dalam vesselnya.....ana dilanda ketakutan....andai maut dtg menghampiri..ana tdk sempat kebaikan yg ana lakukan tdk mencukupi...kewajipan pdNya..ana tdk lakukan sebaik mungkin...ana ini hamba yg hina....sering sja mengeluh dgn apa yg diberikan...sedikit sja detik ana mensyukuri nikmat yg diberi...ya Allah...ampunkan hambaMu ini....hambaMu ini masih jahil....

sekarang, ana lbh suka mendiamkan diri..drpa berkata banyak...ana takut..apa yg ana katakan itu mendapat kemurkaan drNya..ana takut apa yg ana katakan itu akan diuji pada ana..ana takut untuk mengeluarkan bicara takut2...bicara itu boleh melukakan dan menyakiti hati sesiapa yg mendengarnya...ana hnya mampu meluahkan pd Dia...

kdg2...kesedihan bertamu dihati ana....sedih melihatkan diri ini...bersendirian...da shabat..tp xmampu nk luahkan apa yg terbuku...ana kdg2..cemburu dgn org yg da keberanian untuk luahkan pd shbatnya....kasih syg mereka bertambah erat...tp ana....ana merasakan sahabat2 ana makin menjauhi diri ana...semua ini disebabkan sikap ana yg terlalu suka menyendiri...ana tdk tahu..ana merasakan diri ana ini bnyak buat salah...bnyak dosa yg ana buat...ya Allah...mampukah hmba  ini trus kuat.... ayatmu bermaksud:..."tdk aku berikan ujian melainkan mengikut kemampuannya"....ampunilah diri ini yg bersangka tdk elok....hmba mu ini sgt lemah....

sabda Rasulullah (s.a.w) yg bermaksud.."hendaklah kamu mengasihi saudara kamu seprtimana kamu mengasihi diri kamu"...tp diriku...adakah aku bnar2 mengasihi diri ku??..menghargai diriku??..benar2 memaafkan diriku ats kesilapan silam yg telah lama berlalu???...ya Allah..jika kesedihan ini terbaik untukku dr Mu..maka permudhkanlah aku...redhailah aku..rahmatilah hambaMu ini...
ingin ku petik puisi dr sebuah buku..karangan ustaz pahrol....terasa kena dgn diri ini...

ya Allah...
dlm kembara ini Kau mengajarku erti sebuah kehidupan
pada lambungan dan lenturan awan
ada takut ada harap
ada sedih ada gembira
ada gelisah ada bahagia
ada cemas ada tenang
ya Allah......
terlalu rapuh rupa-rupanya imanku ini...
hati makin bertambah titik hitam...
yg semakin menjalar di stiap inci tubuhku
terlalu jauh penyerahanku pd Mu...
aku takut ya Allah...
di mana aku di sisi-Mu???
sempatkah aku???
ya Allah...
pimpinlah aku...
didiklah aku...
terimalah aku...
sebagai hamba-Mu yg yakin
selalu menyerah kepadaMu
dlm apa jua keadaan
di mana jua kedudukan
yg ku harap hnya Kau..
rahmat dan pembelaanMu..
kemudi hatiku yg kian longlai..
pelayaran ini terlalu panjang dan penuh onak dan duri
kembara seakan-akan tdk berhujung
aku lelah...aku sesak...
KAUlah yg Maha GAGAH..
pada kelemahan dan keletihan ini...
ku pohon Kau pulihkan..
berikan ku kekuatan...
untuk keteruskan perjalanan...
mengikut acuanMu 
ya Allah..
kerna itulah sebaik-baiknya...
diriMu begitu dekat dgnku...
tp knpa ku meraskan terpinggir dan jauh dgn ku..
diri ini sungguh hina....andai tdk dpt melihat cinta dan kagunganMU...
ya Allah...
celiknlah hati ini...
rasakan dlm hati ini...
gentarkan hati ini..
pabila namaMu ku sebut....
ya rabbi...ya habibi....subhanAllah...

gubahan dr asal:......indah....hamba yg hina...

Monday, May 16, 2011

ITS JUST BEGINNING

ALHAMDULILLAH+SUBHANALLAH+BISMILLAH

Sekadar ukiran kisah hidupku untuk masa cti ini...alhamdulillah..ana diterima bekerja di sebuah taska yg tdk berapa dekat juga dgn rumah..sebenarnya tadiska...gabungan antra tadika dan taska...

sebenarnya ana hnya berniat untuk menjdi kerani shjaa...ttpi rezeki dari Dia..untuk ana mnjdi guru taska..mengasuh budak2 comel berumur kurg atau sama berumur 3 tahun..1st time ana gugup juga..tp alhamdulillah dipermudahkan..moga2 masa ana lbih terisi..

1st kerja xlah letih sgt..kerna..ana boleh rehat dan take time untuk tdur...huhuuhu...(''tidur'')..kna snyap2...hehehe..xdalah..dibolehkn je..when all the cute budaks mndpt mimpi yg indah..heheh...ada juga..time ana lth sgt..
tgk ni..teringat cg kat korang...cg tahu...korang semua minat ni..=)...special dedication to haikal.....

budak2 tu comel bngat..especially..haikal chubby, hakim yg nakal tp mata bulat bersama adiknya arissa yg baik sgt, irah yg suka cubit & buli others( tyco ar), khalish yg bnyk mulut,tasnim yg bila cg xda bru ckap bnyak...mnis je senyum...lg2...ramai sgt...
~a sweet card yg cg dpt..thnks my dear..~
suka tgk diorg..kdg2 mnangis..kdg2 suka sgt2...kdg2 bnyak mulut..aishhh..cg rindu kamu semua...

hari ini..hari guru...cg tdk sngka sgt dpt hadiah dr kamu...1st time in my life..umur 2....hehehe...bdak2 tadika tdk dilupa..terutama..muka si irfan yg sgt innocent-cg xley tgk..rasa kesian, ihdina yg comel sgt-kck bru,aina dan auni-si twins yg nakal,dan semualah...td main sukaneka..gram rase cg..huhuh..bs suara..mmg toughlah nk ajr-ajar bdak2 ni...riuh skli..smpai cg kena jerit2..tp kamu still xdngar..huhuhu...aisshhhh..kamu semua ni...mmg BTUL-BTUL NAKAL SANGAT2....

Tambahan...cg lupa nk tunjuk hadiah2 yg kamu bg kat cg...skrg, cg dah pakai hadiah dr tasnim yg krg sgt sgt bercakap...comel tp..huhu..bila senyum...tertawan cg...cg suka semua hadiah-hadiah tu....syukran kpd emak2 & bapa2 yg berkorban duit dan snggup belikan hadiah tu..=)....suka sgt..kamu semua comel2 bangat....nk tunjuk ckit....all my hadiahs that i have got........







budak2 taska lg ar..terutama si hakim tu..puas dicubit...tp juga nkl...gram btul cg..hhuhuhu..main air smpai terpaksa dua kali tukar bju..dhlah xpkai selipar...last2..cg ltak tepung kat muka..rasakan..huhuh...nnt cg letak gmbar tu..=)..khalish sbuk..nk interfren jugak..huhuhu...suka kamu semua..sweet memories...=)...nakal2 manja...


maafkan cg neh..jika terpaksa berkasar dan berkeras dgn kamu...harap xmarah cg cbit2..manja..pukul2 syang...hehehhe...kamu xdngar kata sgt...cg panggil bbrapa kali xdngar..cg kata jgn bwat..itulah yg kamu bwat...aduuuuiii...pnat cikgu...mmg cg tabiklah..guru2 yg mengajar budak2 kecik ni..terutma my mom...-u ar so goooood...u are the best teacher..bwu taw..knpa stiap blik sekolah..letak je kpla trus umi lena....HAPPY TEACHERS DAY & HAPPY MOTHERS DAY....maafkan adik umi....bukan sng untuk menjdi seorg GURU.....my dad tu....garang2 kat uma....smpai along dan adik jd takut...bdbar bila ckap dgn abah...maafkan adik eak...jika da berkasar slama ni...syg semua..bila bekerja ni..bwu adik mengerti btapa sshnya mncri duit walau sekeping duit seposen....pnat+letih+tertekan...abah dan umi...terima kasih....syukran....DAN BUKAN SEMUA ORG TERPILIH UNTUK MENJADI GURU.....its not an easy job....

bersyukur ke hdrat ilahi...dpt lg tulis dlm blog yg xsberapa ni...malas ni seperti mnguasai diri...blockan diri drpada menulis di blog ni...ntah knpa..berat je tgn ni..idea yg bnyak hilang bgtu shaja..ada-ada je yg menghalangi...permudhkan ya Allah..untukk istiqamah...

YA ALLAH..KUMOHON PADAMU....MOGA DILIMPAHKAN REZEKI YG MELIMPAH RUAH DRPADA SUMBER YG HALAL DAN AMPUNKAN SGALA DOSA-DOSA DIRIKU,IBU BAPAKU, GURUKU, KELUARGAKU SAHABATKU DAN MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YG HIDUP DI ATAS MUKA BUMI MU INI..LIMPAHKAN KEBERKATAN DAN KERAHMATAN KEATAS MEREKA..PERMUDAHKAN MEREKA UNTUK MENGHADAPI KEHIDUPAN INI...JAUHILAH DRPADA SGALA MALAPETAKA..TEMPTKANLAH KAMI DALAM GOLONGAN ORG-ORG YG BERIMAN DAN BERTAKWA..TTPKANLAH HATI KAMI PDMU...ISTIQAMAHLAH KAMI DALM MENTAATI PERINTAHMU DAN MENJAUHI LARANGANMU....AMPUNKAN KAMI YA ALLAH....AMIN....

GURUKU, UMI DAN ABAH, diri ini hnya mampu berdoa dr jauh...hndak diberikan hadiah, masih tdk mampu..jutaan terima kasih ats sgala-galanya pengorbanan mu sgt2lah besar..terima kasih YA ALLAH...alhamdulillah...

SELAMAT HARI GURU....HARI IBU....SEMOGA SELAMAT DIBAWAH JAGAANNYA....

_indah_

~don't speak~

ALHAMDULILLAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH....

~biarkan lirik yg menafsirkan sglanya....Dia Maha Mengetahui....ku hnya mampu berdoa dan menjdi yg terbaik...bersabarlah wahai insan....

Title: mahar cinta
Artist: Devotees

Mahar Cinta
Devotees

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap
Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan

Sebagai mahar hantaran
Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji
Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan

Sebagai mahar hantaran
Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji
Andainya dapat engkau mendengarkan

Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bias mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap
Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu






Selamanya..

ku hnya mencintai Dia..hnya Dia...
_indah_

Monday, April 4, 2011

INDAH'S EXAM DIARY

ALHAMDULILAH+BISMILLAH +SUBHANALLAH...






26 Mac 2011

Imtihan ana yg pertama...study circle paper...walaupun hnya merangkumi 20 questions yg objektif..jika xtahu,boleh je kluarkan snpang masing2...gnakan pluru sbnyak mana yg ada...subhanaAllah...rasnya mcm xpernah belajar pun...dan selama ni, dalam study circle, kami tdk pernah di ajar tajuk seperti keluar..& fasi or chief fasi mgkin tdk tahu juga..sebab semuanya mstilah mengikut pihak atasan...kdg2 dtg perasaan what is the purpose i'm learning this subject..is that only for getting good mark??..contribute to my cgpa..sdgkan prosese pembelajran study circle sgt baik..bljar dlm bntuk halaqah/usrah..seorg guru..mendidik kami..ini akan lbh mendkatkan kami pd dia dan ilmu yg diajar...tp..alngkah ruginya...peluang itu tdk dgunakan dgn sebaikknya..menjadikan pelajar dan ana sendiri..hnya menginginkan markah untuk mendapat grade yg baik or istilah lbh baik..mencukupkan kota pihak universiti..smoga nnt lbh baik dan dpt diperbaiki...ana sendiri mybe..da kelemhannya dlm mengikuti kelas ini..niat tu kena btul...
*...this exam accomplished..

28 Mac 2011

ni mmg favourite imtihan ana..tilawah exam...secara oral..mngaji dpan ustaz..n ustz tnya bbrapa soklan tajwid dan kita kna trg + explain...& then...balik..dgn muka tersenyum...(huhuhu)...tp terfikir lak skrg??..adkah msih ingt tajwid yg diajarkan itu??...hukum nun sakinah & tanwim,mim mati,da idgham,izhar,ikhfa',iqlab,hukum mad-asli,far'i, terbahagi lak bbrapa jenis..smpailah mat lazim..kalimi& harfi..musaqqal dan 

mukhaffah...hope msih ingat ye cik indah...ilmu bkan hnya untuk diingat & dibaca..tp mst istiqamahkan ilmu yg di ajarkan itu..syukran ye Ustz Felza...ustaz section 45...kerna snggup mengajar kami...dr tdak faham kepda faham..pe yg ustaz kata"..kita skrg sdg bertalaqi"..nk belajar sesuatu perkara msti da guru..ye kan ustaz??...smoga ilmu ni sentiasa berkekalan dlm hati dan jiwaku...ustaz pesan"jgnlah kmu tinggal apa yg kamu belajar ni lpas hbis ni, g smbung, tingkatkan ilmu kamu lg, kamu tu perempuan..nnt nk didik anak-anak kamu.."..masing2 hnya tersenyum......
*this exam accomplished....

3 April 2011

Unggas imtihan...or the course code is UNGS 2030K...he2...xtahu knpa org panggil dia unggs..sng nk sbut kowt...huk2..soklannya..tdklah terlalu direct mcm mid term..tp alhamdulilah..ana ni jawab je..apa yg dirasa..btul or x..harap Ustazah dapat consider ye...ya Allah...lembutkanlah hati ustazah..spaya memberi markah lebih kepada ana dan shbat-shbat yg lain...moga dipermudahkanNya..syukran ustazah kerna sabar dgn karenah dan ajar kami..yg mcm2 ragam ni...maafkan kami..andai kami da tersilap dan tersalah kata dlm menuntut ilmu...ana suka belajar unggas ni...syag nk tinggal..bnyak ilmu yg dpt..- ttg worldview ada 3( scientific,philosohical,religious)..islamic worldview merangkumi sgala-galanya...sngguh syumul islam ini..inna din 'indaallahil-islam..(tiada agama di sisi Allah melainkan islam)..hbat btul Allah ni...da plak..fhaman dan ideology yg ntah pape...dr barat..secularism lah,post modernism lg berat, + materialism..& msh bnyak lg tu di luar sana yg mungkin tnpa sedar kita tgk praktiskannya..mintak dijauhkan ye.. da lak characteristic of islam-rabbaniyyah,syumuliah,tawazun, 
 
ttg al-akhirah, islamic vision of man, life & death..waaaahhhhhh...bnyak sekali jikan nk dikaryakan kat cni...subhanAllah...saya malu pd MU....msih lg tdk mahu bersyukur??...moga ilmu ini masih tersimpan kukuh dlm diriku...jgnlah bg hilng..aku terlalu cinta...
*this exam accomplished...



4 April 2011

Rasanya x mampu nk tulis..tp kena tulis juga..bg ckupkan kota diary ni...nnt x panggil diary lak..merangkumi 300 question yg ada minus marking for objektif, 4 essay..huk2...bnyak juga ana tembak td..harap tembak yg kena tepat pd sasaran...sblum nk exam,dah da ujian..smoga itu yg terbaik drMU..



Physiology2...ana teramat syg padamu..sjak ana bca buku tortora..ana jd jatuh hati pdmu..sgt2..ana suka tgk gmbar2..yg da..sgt cntik dn hbatnya kuasa Dia..yg maha Menciptakan...tp kenapa kamu mahu menjauh pd diriku..adkah aku tdak cukup membelaimu...adakah aku tdk cukup mngingatimu...mgkin kan...salah diri ini juga...preparation yg hampir last minute...

ya Allah..aku pohon pd MU..smoga dipermudahkan oleh MU..permudahkan kan ku dan para shbat yg lain untuk mndapat keputusan yg cemerlang..moga2 Prof baik dan lembut hati ye...ya Allah..aku mminta pd MU...tp alhamdulilah..diri msh lgi berasa tng....=)....tiba terdngar lgu ni..dah  lme mnat...ska sgt...bnyaknya dosa-dosaku pd MU.....=(
*this exam accomplished...



HAIKAL-EPILOG SILAM:

Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku
Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari
Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur
Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari
Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur
Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...
Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Friday, April 1, 2011

Ya Allah...pasti..ini yg terbaik drMU...

ALHAMDULILAH+BISMILLAH+SUBHANALLAH



SITUASI HAMBA BERGELAR MAHASISWA:


ana:...dihadapn laptop, membuka iium website melihat saudara-saudara seislam ana berada di  course yg mana...sbb uia telah mengeluarkan notis ttg streamline student based on course..da yg ana terkejut dan ada yg ana turut gembira...tahniah kepada sehabt satu sekolah ana yg mendapt critical course iaitu kos dentistry dan medic.. alhamdulilah.. akhirnya usaha mereka ini berbaloi dan doa mereka dimkbulkan Allah..bgitu juga adik beradik seusrah ana; angah, uda dan achik... Tahniah... alhamdulilah...bersyukur kerana nntunna berjya mendapat apa yg ntunna mahukan selama ini..dan Dia perkenankan..jagalah amanah itu sebaiknya...jauh di sudut hati..da satu suara membisikkan sesuatu...menyebabkan hati ini menjdi sayu dan rendah diri...ntah kenpa...

perasaan ini masih berlegar-legar di sekeliling fikirn dan hati...astaghfirullah...pappp..(ana menutup pintu dgn mmbawa sebungkus mee goreng + buku MGT melangkah kaki ke bilik shbat merngkap pendengr story hangat yg selalu ana bwakan...)







sahabat 1:...knock!..knock!..(dpn pintu bilik sahabat)...salam tdk berjawab...rpanya berada di toilet...masuklah...suara dia dr jauh...pntu x berkunci...

ana: tgh membelek buku smbil mkn mee, bebrapa minit kemudian..masuklah si sahbat ni... trus bertanya ..pe2??....nk cter ape..hu2..smgat betul dia..bab2 citer ni...he2...xda,just nk gtaw..keputusan untuk yg terpilih mdic, dentistry and kos2 lain dah kuar...mulalah suatu kisah...pada suatu hari....bla..bla...da shbat kita yg masuk ni...xcaya...dia dpt ni....rasa sedih plak da shbat kita yg xdpt..& trus bla...bla...bla...pastu ana terdiam...tba2...dtg lg perasaan itu...

sahabt 1:...aisshhh..knpa lak ni??..ttba dah jd myt hidup ni???....muka dah mcm kena tinggal di suami...td bukan main kepoh & semgt bercrta???..

ana:..pertanyaan itu hnya dibals dgn senyuman...msih lg membisu...tba-tba...mutiara itu jatuh lg....puas ditepis ttp ingin membasahi pipi yg sekeras kulit tembikai...(hmmm)...mulut pun membuka...kata-kata meluncur keluar...patah demi patah...laju je..seperti org meluncur menuruni gunung fuji yg dibaluti salji...nty,....ana memulakan perbicaraan...ttba je diri ini rasa sdh dan down sgt2...pabila melihat kawan sepermainan dan stu group bljar, stu kelas sma-sma...dpt kos yg hbat2...kos yg semua org pandg, gaji pun tinggi nnt, bila sbt je kos tu pasti terkenal...di kg2 pedalaman juga..atuk2 & nenek..pasti tahu akan kewujudan kos tersebut...sdgkan kos kita ni...kejanya sgt mulia, tp hbat ttp hbat..tp tdk ramai yg tahu kan kewujudan nya dan ramai yg memandng entng dan rendah bg sesiapa yg berada dlm kos ini...(mgkin mainan perasaanku)...lecturer ana pernah menctrkan yg mak cik dia pernah mempersolkan mengapakah dia mengambil kos seperti ana dan shabat amk skrg...nk kerja apa t bila keluar..ada kerja kew???..gaji besar kew??....itu semua persoalan org-org sekeliling kita....diri mnjd semkin down dan lemah sekali pabila otak sekali lagi terpaksa memikirkan...kdg2 terasa..kos kita ini menjd tmpat kepda sesiapa yg dipilih olh pihak uia..."special case"....seperti masyarakat dulu pabila melakukan kesalahan akan ditempatkan di satu tempat yg sesuai untuk mereka( maaf, tiada niat untuk ditujukan kepada sesiapa, lbh kepada diri sendiri)...menyebabkan pelajar mkin ramai dan timbul perasaan tdk selesa..dan down...*astagfirullah*....itu hnya mainan syaitan..yg ingin melemahkan diri mu..wahai manusia..ciptaan Allah yg paling baik...bisik stu suara yg lain...

sahabat 1:...astghfirullah....dulu nty yg bg smgat kat ana...skrg, ana pulk bg semgat kat nty..aiyoooo....mmg bgtulah kehidupan manusia...da masa..kita kuat smgat..ada msa kita kan down....jgn bgtu...adakah kehbatan seseorg diukur dgn bnda yg relatif seperti itu...ingat.."ssghnya yg paling mulia di sisi Allah adalah org yg bertaqwa diantara kamu".....ini kata-kata Allah..dlm kitab sucinya...stu lg...kamu kan bwu hbs bljar unggas...dlm tu da nyatakan pasal..form of SHIRK...antaranya ialah- Ash-shirk- al- khafi   ( The inconspicious shirk)...implies being inwardly dissatisfied with the inevitable condition that has been ordained for one by ALLAH...maksudnya...sseorg itu tdk redha dgn apa yg diberikan oleh Allah dan selalu menyebut perkataan KALAU..cthnya..kalaulah aku beljar bersungguh-sungguh dhulu,pasti aku dpt smbng pelajaran ke luar negara....kamu nk jd org yg dibenci Allah tp dilihat hebat oleh manusia or dibenci oleh Allah tp disygngi oleh manusia..mmg..kos kita ini,org tdk pandg,bukan menjanjikan gaji yg besar, sbb kos ini masih bru...kos yg hbt itu..dh lama wujud..sjak zaman berzamn..so, org-org tua lbh familiar dgn semua tu...tp nty, kita tdk taw apa yg berlaku in the future..skrg, mmg kita x nmpak perkembngan kos kita..tp yakinlah...Allah pasti memberikan yg terbaik kepada hambaNYA...jgnlah jd hamba yg tdk redha dan tdk bersykur..sdgkan bnyak nikmatNya yg diberikan untuk kita...bersabarlah...kita ni..mmg suka bnda yg specifik...tp kos kita ni..luas..bnyak cbng dan pilihan yg kita boleh buat nnt...pasal perasaan yg selalu berlegar-legar tu,selalulah beristighfar..jgn sampai kita kufr pd nikmatNYA..& tdk redha dgn apa yg diberikanNYA....amlkan ilmu yg kamu pelajari itu lbh penting....

ana:....ana hnya tertunduk kelu...diam seribu bhasa...perasaan ini selalu lemah pbila berhadapan dgn benda seperti ini...kerna..wajah ibu ayah..datang menyapa...ana bukan lhir dri keluarga yg ramai..dan ana tahu..betapa besarnya pengorbanan mereka..& ana nk memberikan suatu jaminan kepada mereka...bila ana mcm ni..dan ana pun masih lg mencari dlm kos ana ni..apakah jaminan yg ana nk berikan pd mereka??...mereka nnt..sdh pasti mkin berusia..tdk mampu untuk menyara ana seperti skrg...mampukan ana nk menyara mereka pula??....itu yg selalu..mengusutkan fikran ana..ana memikrkan ttg mereka...mereka yg membesarkan ana dgn ssh payah..yg ingin melihat ana berjaya dgn cemerlang...ana hnya ingin membahagiakan mereka..mampukah ana???...molecule jernih...mengalir deras...


sahabt 1:...insyaAllah...niat nty sgguh baik...yakin dgn Dia...bergantunglah pd Dia...Dia pasti akan memberika yg terbaik....Dia Maha Hebat kan..nty lupakah itu??....kita yg mencorakkan kos yg kita amk skrg...cnth;...org yg beragama islam tp berkelkuaan tdk senonoh,melakukan perkara yg dilarang kdg2 lbh truk dr non muslim...adkah islam itu tdk sempurna???...
 
TIDAK SAMA SEKALI...selama ni kita beljar...ISLAM itu sgt sempurna...merangkumi semua aspek...yg salhnya adlah penganut tu..bukan AGAMA yg dianut...bgtulah kita sekerg..bukan kos ni tdk hbat..tp bergntung kpda kita bgaimana ingn mencemerlangkannya dan mengperhebatkannya....percayalah dgn taqdir Allah..jgns sesekali menafikannya....astaghfirullah..fikirlah org yg lbh bwah dri kamu..yg tdk mampu belajar di universiti...

ana:...terima kasih shbat....moga Dia...memelihara kita..& menjaga kita...Dia pasti memberikan yg terbaik untuk kita..kerna Dia yg menciptakan kita...wahai shbt sperjuangan..teruslah berjuang...jgn lemah..bngkitlah..dan truskan langkah anda...sma-smalah kita slng menguatkan stu sma lain ibrat bgunan yg tersusun kukuh..bukankah ianya kuat??....jgn lemh dgn hasutan syaitan...dgn gngguan nafsu..yg hnya mncri waktu untuk menerkam kita...

bngkitlah....jgn lihat pd material..hidup di dunia hnya sementara...apa yg kita cri adalah keberkatan dan keredhaaNYA..."sedikit yg membawa berkat"....ingat..Dia yg mencaturkan segala perkara...bergantunglah pd NYA...

shbat....bntu ana kita ana jtuh tersungkur, nasihat ana bila ana leka dgn keindahan dunia, bimbing ana pabila ana lemah smgat...doakan ana..pabila ana jauh dimata ntunna semua...smoga kita bertemu dan berpisah kerna Dia..smoga Dia merahmati dn memberkati ape yg kita lakukan ini....

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Dia sdg menguji kami dan ntunna semua...untuk menguji tahap keimanan kita...kita mengatakan kita beriman kepadaNYA...RASULNYA...buktikan....


Di dalam sujudku
Kau dengar tangisanku
Di dalam doaku
Kau dengar rintihku
Sepanjang hayatkuKau lihat segala perbuatanku

Setiap perbuatanku
Kau catat segala dosa pahalaku

Di dalam khayalku
Kau datang mengingatiku..
Di dalam kegagalanku
Kau datang memberi pertolongan-Mu
Di dalam kesedihanku
Ayat-Mu melantun ke halwa telingaku
Meleraikan lara jiwaku..
Di dalam usahaku
Kau beri kejayaan-Mu
Di dalam kegembiraanku
Kau kurniakan nilai tawa padaku
Di dalam buntuku
Kau datang memberi Hidayah-Mu

Jika aku bukan Islam
Pasti tiada coretan ini di dalam hidupku
Kerana nikmat seorang Islam
amat sukar dicoretkan oleh seorang kafir

Aku tadah tangankuKu
bersyukur pada-Mu Ya Allah,

Hindarilah aku dari terpesong dari jalan-Mu

Kerana Kau Yang Maha Mengetahui
Kau lah sebaik-baik perancang
Maka tetapkanlah yang sebaik-baiknya buatku
Supaya dapat ku teruskan hayatku dengan penuh ketakwaan pada-Mu





Ya Allah...diri ini meminta kepadaMU...ssghnya..diri ini sgt lemah, hina...dan tdk kuat menghadapi semua ini tnpa kekuatanMU...KAU yg menjadikan semua ini...maka kuatkanlah diri ini untuk menghadapi ujianMU ini...berikan kesabaran kepada diri ini...berikan kecekalan dan ketabahan untuk menghadapi makhluk2 MU...diri ini memerlukan bimbingan drMU...ya rahman...ya rahim...Diri ini tahu...KAU sgt dekat...dgn hambaMU...KAU Maha Mndengar...Maha Melihat...maka bntulah hambaMu ni..bimbinglah hambaMu..ni ke jalan yg benar..jalan yg diredhaiMu...jauhilah diri ini..drpada mensyirikkanMu....dr kejahatan dan perbuatan yg dilarang oleh Mu...peliharalah dan awasilah diri ini...berikan taufiq dan hidayahMu...kepda hmbaMu yg lemah dan serba kekurangan ini..sucikanlah hati ini..dekatlah diri ini kepada Mu....kuatkanlah keimanan hambaMu ini...berkatilah hidup hambaMu ni..redhailah kehidupan diri ini..ya..Allah..permudahkanlah diri ini untuk terus mencintai dan merindui MU...dan RASULULLAH.......maafkan hamba Mu ini..andai..tersalah dalm kata-kata...amiin...


p/s:..maaf andai da menyakiti hati sesiapa..diri ini hamba yg lemah..tdk lari dr melakukan kesalahan...

~indah...yg masih berusha menjadi pejuang...