Wednesday, August 17, 2011

~jika mereka yg kamu sayangi maka buktikanlah~

ALHAMDULILLAH+SUBHANALLAH+BISMILLAH


'aku sgt menyayangi mereka ya Allah....aku tdak ingin menjadi bebanan kepada mereka ya Allah'...suara hatiku berbisik sayu....lantaran itu, kata-kata inilah yg sentiasa menjadi bait doaku pabila ku mengadu pd Mu...

'arghhh...itu semua hipokrit-...kamu pendusta...kamu hnya menipu dirimu sndiri..sbnarnya kamu lasung tdk menyayangi mahupun taat pd mereka..kamu DUSTA'-bentak nafsuku...

aku terkedu...minda ligat berfikir..benarkah apa yg dikatakan itu??...apkah aku tdk menyayangi mereka??...jiwa mula mencari isi utk dihujahkan..mencari bukti yg diri ini smmgnya menyayangi mereka...mencari dan trus mencari....utk terjemahkan apa buktinya??....tp alngkah syunya hati pabila bukti yg ingin dihujahkan msh belum ditemui.....=(...akhirnya....dgn nafas yg masih terhembus..aku terpaksa mengibarkan bendera putih tnda aku kalah dlm peperangan jiwaku...

kita kata kita ingin jd ank yg baik,taat, solehah,....cuba listkan brapa kebaikan yg kita lakukan pd ibu bapa kita...

kita kata kita ingin menyayangi mereka.....tp pernahkan kita mengucpkn perkataan 'i love u' or 'adik syg umi'...berapa kali??...jika dibndingkan dgn kekasih kita??

kita kata kita tdk ingin jd bebanan kepada mereka...tp...imbau balik, adkah kita trus melaksankan tugas yg diberi pabila mereka menyuruh tnpa berkata 'nntlah, tunggulah dulu, merta2, jap g la, nk tgk tv ni dulu...ahhh...tempias mengenai diriku...

kenangan dulu menggamit mindaku...betapa kasihnya mereka pd diriku...bila ku inginkan sesuatu, ditunaikan...bila ku menangis or merajuk, dipujukku....bila sakit, diubatiku...aku bersyukur....aku masih mempnyai mereka..aku masih mampu makan dan minum...aku dilahirkan cukup lengkap...alhamdulillah..betpa ksihNYA...DIA pd kita....aku bersyukur ya Allah..maka...tetapkanlah hati ini supaya sentiasa bersyukur pdMU...

masih ramai yg yg hidupnya tdk seindah diri ini...bersyukurlah..
 
aku bermonolog sendirian-pernhkan tnya pd mereka, ssh x jga kita masa kcil dahulu, adik ni nakal x?, sakit x rasa masa bersalin,tnya ttg kesusahan mereka mmbesarkan kita, tnya berapa bnyak pengorbanang yg dilkukan utk kita??...pernhkah kita bersoal jawab dgn mereka bertanyakan kehidupan mereka dulu...lihat reaksi mereka...mereka membisu..mereka mengelak utk menjawabnya...kerna apa??...sbb kesusahn yg dilalui,keperitan yg dilalui sukar utk digambarkan dgn kata-kata...tiada kata-kata yg dpt disusun utk menyatakan betapa besarnya pengorbanan mereka untk mendidik dan membesarkan kita....

diri yg penuh dgn kelemahan ini..tdk dpt lari drpda semua itu....melengahkan, membiarkan,menyakiti,melukai...tp..mereka hnya memendam..dan terus memendam...demi anak yg tercinta...jika tiada duit. dikatakan ada semata-mata untuk diberikan kpda anak...berusaha mencari...snggup mengayuh basikal sekeliling kampung utk menjual kuih, menjual tin kosong yg hnya beberapa ringgit,mencari..demi memuaskan hati seorg anak...tp bila anak dah besar, dan ada kerjaya, budi itu 100 peratus dilupakan... snggup menbiarkan mereka kelaparan, terkurung, membiarkan sepi mereka....bila mereka meminta sesuatu, 1000 yg berikan...bukan duit ataupun harta dunia..tp kata2 makian, hmburan sesat...astghfirullah...bgnikah cara kamu menyayangi mereka??....

''umi bukan nk duit adik,mahupun apa-apa dr adik..apa yg umi nk, adik pndai jg maruah, berjaya dlm hidup...jika umi tiada nnt, adik nk meminta pertolongan pd siapa?...jika adik x berusaha syg..mcm mana adik nk hidup akan dtg..umi and abah bukan selama-lamanya ada utk menjaga adik dan along'...kata umi suatu hari...syu jew....sebak ku mendengarnya..aku berfikir....btul kata umi..mereka tdk akn selalu ada dismpingku..bila-bila masa..Dia akn menjemput mereka...mampukah utk ku teruskan hdup waktu itu...aku beristighfar....

pimpin kami...bimbing kami...kami masih bertatih dlm menyelusuri titian hidup ini..umi abah...


bbrapa hari ini,.umi terasa hati dgn kami...i'm so sorry umi....kami cuba...dan akn terus mencuba untk menjadi anak yg terbaik untuk umi dan abah...doakan kami umi...maafkan sgala kekhilafan kami selama ini..sepnjang kami menjadi anak umi dan abah... moga-moga ramdhan kali ini memberi perubahan yg positif pd kita semua...maafkan....kami...



indah's notes:- sentiasa berdoa utk mereka,-berusaha mlaksakan apa yg disurh dgn segera, -berbakti dan berbuat pd mereka slgi kita masih bernafas...smoga kita dipertemukan dgn mereka di akhirat kelak....

No comments:

Post a Comment