Tuesday, March 8, 2011

PABILA DIA BERCERITA TENTANG FACEBOOK


ALHAMDULILAH+SUBHANALLAH+BISMILLAH

Sudah lame rasanya tangan ini tdak mengukir kata-kata untuk di paparkan di laman yg tdak seberapa ini.Idea kadang-kadang dtg mencurah-curah untuk berkarya tp kerana kekangan masa dan kesibukan berasignment bercampur dgn nafsu yang sentiasa mengajak kearah perkara yang melalaikan.Astaghfirullah...semakin hina terasa diri ini...

Alhamdulilah..saat ini,diberikan kekuatan oleh Dia untuk meluahkan idea yg dah lame tersimpan.Bialah post kali ini berbeza sedikit..inginku olahnya menjadi sebuah cerita..semoga ada keberkatan dan diberikan ketenangan kepada dia..keputusan telah dilakukan, berdoalah supaya pilihan itu adalah yang terbaik..

Tersebutlah stu kisah dahulu kala...tentang si dia..Si dia adalah seorg perempuan yang sgt biasa..bukanlah tergolong dlm kalangan yg paling cntik, paling pandai mahupun paling kaya..hidupnya ckup sederhana..permulaannya ssh tp pertengahannya smpai sekarang..kesederhanaan..alhamdulilah..bersyukurlah wahai manusia..walau pada nikmat yang sedikit..

Hidupnya dahulu berbeza dengan sekarang...dlu masih banyak main-main..tp sekarang, berbeza sekali..main-main itu masih ttp sebati dgn diri dia cma sedikit sekali..dirinya sekarang lbh bnyak berfikir,lbh bnyak mencari erti memaknakan kehidupan..hatinya tdak lari drpada dilanda kebmbngan dan keraguan..dlam proses mencari identiti diri..
Bgtulah kehidupan ini...hidup itu tdak selalu indah kerana disitulah terletaknya keindahan hidup.makin dewasa,mkin bnyak yg kita perlu belajar dan fikir.Dia sebnrya masih berusaha untuk tdak kabur dlam mencari kebenaran dalam hidup ini..tp kadang-kadang ada stu masa, dia lost...terjatuh..dlam lembah keraguan dan kejahilan.

Bgtulah hamba bergelar manusia...diciptkan dgn kelemahan dan kekuatan..
Sekadar penjelasan dan luahan dr dia.. dia pernah menceritakan padaku,katanya dulu dia pernah mempunyai satu laman sosial yg mmg terkenal dulu smpai sekarang...apelagi klu bkn facebook @ da jga sstegh menyebut kitabuwajah @ muka buku.. facebook ni mmg tdak asing lg antara manusi seluruh dunia..mnjadi alat peghubung antara dua insan..or ramai..connect all.. tempat informasi dan cetusan idea..

Dlu, dia membuka muka buku itu skdar hiburan shja..nk raptkan hubgan dgn kawan-kwan. Nk thu aktiviti kawan-kawan..tgk gmbar kawan-kawan..sekdar untuk berseronok-seronok.. mengikut kawan dan xnk dikatakn buta teknologi..dia pun addlh sbnyak kawan yg dia kenal..muka dia xterlepas dr senyuman..tgn dia ghairah menekan button add friend..perasaan dia ckup gembira.. kerana terlalu facebooking, dia jd leka dan asyik..kdg-kdg melambatkan perkara yg perlu dipentingkan..kerana terlalu syok dgn paparan dalm muka buku itu..mnusia mmg mdh lupa apbila dalam nikmat keseronokan..

Selepas beberapa bulan, dia merasai sesuatu..sesuatu yg membuatkan hati dia gundah, gelisah, tdk keruan..terhadap FB.. bila hati dah tdk tenang, kita kan kembali meminta kepada Dia.. nk bwat sesuatu tdk akan rasa nikmat kerana Dia telah hadirkan perasan kegelisahan kedalam hati mu..stiap perkara dilakukan menjadi tdak kena..Kasihnya Allah..pabila kita jauh pdNYa..Dia akn menarik kembali kita kepadaNYa..seperti dia yg ditarik untuk kembali mendekatkan diri kepadaNYA...
 
Apa saja ni'mat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu menjadi Rasul kepada segenap manusia. Dan cukuplah Allah menjadi saksi. (QS. 4:79)

Selepas itu,dia membuat keputusan untuk deaktivate kan akaun di FB..aslnya nk mendeletekan terus tp FB itu tdak membenarkan proses pendeletan berlaku.. FB pun mempunyai perasaan syg untuk melepaskan ahli yg mendaftar dibwahnya.. Apatah Allah yg menciptakan kta..tdak akan membiarkan kita trus leka dgn keseronokan dunia melepaskan kita ke jurang kebinasaan....cintanya Dia pd kita..

Selepas itu,tdak ada lg FB dlm hidup dia..dia menjadi keseorgn kembali..xda kwan-kawan.. kerana dia bukan jenis yg suka msg atau kaki hp...jd ramai kawan yg bertanyakan ttg dia setelah menyepi..persoalan yg sering diutarakan; kenapa diaktivate FB??..Macm mna nk tahu perkembangan kau??..Xnk kwan dgn aku dah tu??..dia pun ttp trus membisu..mcg bila perlu.. bukan dia xrindu pd shbtnya..bukan dia tdk ingat akan shbtnya..kdg2..dia mengis kerana teringatkan dia yg lemah dalam bersahabat..smpai skerg dia msih tdk mampu menjadi shbat yg baik..dia mlu..dia sgn.. dlm hati dia berkocak seribu persoalan dan keinginan.. detik hatinya “knpakah smpai skrg aku masih kesunyian, tdak temui shbat sejati itu..adkah aku dah jumpa tp mata hatiku masih belum nampak kerana dihijab oleh dosa-dosa silamku, jhat sgtkah ak?”.. “ya Allah.. diri ini bgtu rindukan shbatku, rindukan kasih mereka, rindukan perhatian drpada mereka,permudahkanlah..aku ingin bersama mereka..dan aku teringin sgt mengatakan aku syg sgt2 kamu shbatku..aku mintak maaf kerana tdk mampu menjadi shbat yg baik’’..katanya..air mata menitis jua..

Akhirnya..pada bulan februari bru ini, dia telah membuat sesuatu keputusan yg selama ini dia bgtu berpegang tguh..keputusan itu terjadi adalah dr niatnya..niatnya, apbila cukup jmlah entri yg dingini dalm blog yg dia bru bwat,dia kan membuat itu untuk kedua kali..
Keputusan itu adalah membuka FB yg bru..bukan mudah fikirannya untuk mengatakan ya..setelah lame dia menyepi..tp niatnya kali ini berbeza dr pertama kali.. tujuannya membuka FB untuk kedua kali ini bukanlah untuk keseronokan atau mengeratkan silaturrahim smata-mata..tp insyaAllah lebih drpada semua itu.. Dakwah.. perkara yg menjadi tanggungjwab keatas setiap muslim..mengajak kepada perkara kebaikan, dan mencegah drpada perkara kemungkaran..inilah yg mnjdi agenda dan ape yg menjadi 
 tnggungjawab dia sekarang.
Firman Allah yg bermaksud:
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (al-imran:104)

Untuk berdakwah secra terang-terang atau face to face dgn seseorg, dia masih tdak mampu..dia berusaha untk dptkan kekuatan itu..doakan dia.. Silaturrahim..antra shbat handai.. itu jga tdak diabaikannya..kerana dia bukanlah kaki hp, jd berusahalah menjaga persahbatan dgn cara ini.. berubahlah stakat yg mampu untuk menjdi shabt yg baik..dan mulia..tp dia agak bertegas ckit kerana prinsipnya..bg dia bwat masa skrg, bialah friendsnya adalh dr kalngan muslimat.. bukan bermaksud dia ini anti-muslimin atau smbong untuk bersilaturrahim dgn muslimin.. knpa??..

dia ini berprinsip..prinsip itu dilakukan mngikut kemampuan masing-masing..prinsip pulak jgn jumud.. boleh terbuka mengikut keadaan..bg dia, bwat masa srkrg, bialah friendsnya di FB adlah muslimat..kerana:

1-bg menjga hati yg mmg dia kethui bhwa hatinya mdh tersentuh, mdh lemah, mdh tergugat dgn perkara yg sebesar biji sawi. Dia takut, hatinya akan terleka, terpesona dgn hasutan syaitan yg sentiasa membisikkan perkara kejahatan sban saat..untuk masa skrg, bialah hati ini diiteguhkan dulu, dipasakkn dgn cinta pdNYa…di kukuhkan dgn kekuatan iman..moga hati ini tdak mudah rapuh andai da ombak nafsu mendatangi..

2- dia mersakan tdak ada pape kepntingan mendesak yg memrlukan dia mengapprove @ mengadd muslimin yg diknali..mengenai kerja??..boleh shja melalui uslub lain; hp,ym @ email..semoga itu lebih terjamin dan selamat dr sudt mencari keredhaan Allah..

3-dia bimbng andai da gambar yg ditag, atau status yg ditulis mnjdi fitnah yg membawa kepada kemurkaan Allah..andai da muslimin yg menjdi kwannya..tntu shaja dpt melihat semua itu..dia ingin menjauhi semua itu..smoga Allah memberkati..

Ckuplah 3 reason yg diberikan..moga pihak muslimin yg mengadd dia dpt memahami…berikan masa.. untuk ditguhkan hati dan iman di dalm diri yg serba kekurangan ini..

Dia berhrap moga keputusan yg dilakukan ini dalah yg terbaik …smoga usaha dakwah yg ingin dilakukan berjalan dgn baik..permudahkan dia YA Allah..kuatkan dia.. ssnghnya masih bnyak dirinya perlu diperbaiki..redhailah dia ya ALLAH.. ssghnya dia dan aku hnya mencintaiMu…hatinya dan ku dah diserahkan hnya untukMU…
mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis...

_indah_

No comments:

Post a Comment