Wednesday, June 13, 2012

~BuAT yaNg tERSAyANg~

ALHAMDULILLAH...SUBHANAALLAH..

dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim...aku memulakan kalam ini...rasanya sdah agak lama aku membiarkan blog ini seperti tiada pemiliknya...sunyi dan sepi...seperti hatiku yang sentiasa dilanda badai ombak..entah dirasuk apa, skrg ini, aku diizinkan Dia untuk mentata rias blog aku yg aku lihat sudah usang ini..moga memberi manfaat kepada diri ku khususnya..

selma bbrapa minit aku agak blur..untuk berkongsi apa ya..serba tidak kena jdnya.. jauh di sudut hatiku timbul rasa takut, takut penulisan ini membawa keburukan dan menyumbang dosa percuma kepada diriku..sudah bbrpa minggu, perasaan ini menghantui diriku...mungkin sbb inilah aku makin kurang mempost status di facebook, melakar coretan di blog usang ini.. ya Allah..permudahkan ku unntuk mencoretkan sesuatu yg baik dan menjdi pembakar smgat ku..untuk trus membuktikan cinta padaMu...

tajuk yang aku coretkan di ats adalah salah stu buku yang bru aku habiskan..tidak sampai sehari semalam..tp kerna terlalu asyik aku smpaikan lupa waktu tidurku..kdg2..aku bermonolog sendirian, mencari jawapan yang belum aku temui..mengapa dan bagaimana??..buku seperti ini aku dapat hbiskan tdk smpai sehari semlam..sdgkan pabila ku membelek bru bbrapa muka surat buku2 berbentuk motivasi, sejarah zaman dahulu, perjuangan nenek moyang, isu dunia, kisah Rasulullah (S.A.W)..tdak sampai bbrapa minit,aku dah terlentok lena..mudah je hilang keinginan bila melihat buku-buku sebegini..bila difikirkan balik, aku menyulam jawapan sendri..mungkin kerna aku kurang keinginan dan lihat pd niat..andai org lain boleh membelek dan membaca berulang-ulang kali buku sejarah yang 1o kali ganda tebal drpada buku aku bca, mengapa tidak aku??..kkrangan aku ini, aku tdk boleh bca buku yang sama berulang-ulang kali, walaupun buku yang aku minat.sbb aku dah tahu apa isinya..sekali sudah cukup bgku..tp aku rasa amlan ini tak leh pakai untuk membaca buku-buku ttg sejrah mahupun motivasi..sbb kita bukan ingat semua apa yang kita bca..huh!!..PALING PENTING..HBSKAN DULU...(^_^)

pd pndgn aku, jalan cerita dlam buku ini tdklah terlalu rumit bg ku..jalan ceritanya sgt simple, berlatarkan pergolakan rumah tngga..tiada bnyak konflik yg dipaparkan..hnya bbrapa tragedi yang berlaku memyebabkan salah faham yang tdk berkesudhan..begitulah dlm hidup ini, kita selalu dilanda ombak salah faham yang selalu bergelora.sbbnya, mungkin dr sikap kita yang tdak berterus terang dan pemendam.perkra ini reflect diriku sendri. btapa kita selalu memndam apa yang kita rasa.kita takut untuk meluahkannya..cnthnya pabila kita lihat sikap sahabt yng tdk berapa elok, kita tahu apa yang dilakukannya itu salah, ttp untuk mengurnya terasa berat ibarat  batu yang menghempap kepada kita,ssh payah kita nak angkat balik..kdg-kdg, kita mintak tolong org sekeliling, tlg angkatkan batu tersbut, kdg2 kita mencuba smpai berjaya,,jika yang tak kuat, trus pengsan..lebih teruk lagi, tdak mencuba sudah berputus asa..anda bagaimana??

da bbrapa perkara juga dalam kisah ini yang tidak menyengkan ku, antaranya, dicterkan kisah sang heroin yang sgt sempurna dirinya, terlalu cntik ,pandai malah mahir dalam segala perkara, ku terfikir adakah terlalu dihyperbolakan??..bgtu juga dgn sang hero..mungkinkah wujud di alam realiti??..kdg2, kerna terlalu taksud dgn apa yang dibaca, kita cuba untuk menjdi seseorg yang sesempurna persis dalm novel khayalan manusia..tp kita tdk sedar, hakikatnya hidup kita ini di atur oleh Dia, yang Maha Mengetahui lagi Berkuasa..kita lupa dan lalai..mentunaskan angan-angan di alam fantasi yang mungkin terlalu jauh utnk kita dicapai..tiada yg sempurna melainkan hnya Dia..
kata-kata yang masih berbks di dalm hati ku smpai skrg dlm buku ini " jika ingin mendptkan jejaka idaman malaya, hndklah kita dahulu menjadi perempuan idaman teruna"..atau simple words, hndklah kita perbaiki diri kita dahulu, soleh/solehahkan dri kita dahulu sblum kita mengharapkan yang terbaik..Allah itu Maha adil..-ssghnya lelaki yang baik itu untuk perempuan yang baik bgtulah sbliknya-...

stu lagi yang berbekas dlm kotak ingatan ku" lelaki yang boleh menjadi imam, insyaAllah boleh memimpin rumah tangga"..jd, hndklah kita memilih pasangan yang baik-baik dan beriman..yang beragama dan melaksankan sgla suruhan yang disuruh dan meninggalkan sgla yang dilarang..moga rumah tangga itu berkeklan smpai syurga bukan sampai akhir hayat je ye..(akan ku ingat, kata2 ini pernah ditgur oleh rumet ku, katannya" xkn nk kekal smpai mati je??)..aku hnya diam..

cuma, cerita dlm buku ini mengajar aku sesuatu, sesuatu yang mmg sudah ada di sanubariku..
sesuatu yang menyebabkan sang suami tdak dpt berjauhan sang isteri
sesuatu yang menyebabkan anak tdk dpat duduk diam tanpa ibu ayah disisi
sesuatu yang mngeratkan ukhuwwah antara sahabat
sesuatu yang menyebabkan kita juga merasai apa yang saudara seislam rasa

dan yang paling BERMAKNA SEKALI
sesuatu inilah yang menjadi penghubung dan pencetus kasih abadi kepda Sang Pencipta yang Maha Esa serta KekasihNYA, Rasulullah sollallahu alaihi wassalam..

apakah sesuatu ini??..yang sgat kuat perkaitannya dgn kita yang bergelar hamba..

sesuatu itu adalah RASA RINDU...

rasa rindu yang jika menggunakan lautan sekalipun tidak cukup untuk menulis ttgnya..bgtu hebat Allah yang menciptakan persaan ini..yang selalu bertumbuh dlm diri setiap hambanya..smpai skrg, aku merasai kerinduan itu...rindu untuk brtmu Penciptaku & kekasihNya..

Lihatlah kisah -kisah Rasulullah (s.a.w) yang menggambarkan betapa rindunya baginda pd Umatnya yang tidak melihatnya..tp mencintai dan mengikuti segala sunnahnya...subhanaAllah..dr jauh...Rasulullah (s.a.w) sudah menghantarkan salam rindu buat kita, sejak kita belum lahir lagi..Allah lebih lagi drpada itu...Dia sentiasa bersama kita..ttp pernhkah kita luahkan dan smpaikan pesanan rindu kita pdNya..katakan.."ya Allah, aku rindu sgt padaMu"..atau kita lebih suka luahkan rasa rindu pd bukan tmptnya..kekasih kita yang masih belum halal??..mari, kita muhasabah diri sahabat-sahabat yang ana begitu rindu..ana rindu sahabat sekalian..sangat-sangat..kita refleksi diri kita..koreksi apa yang perlu..jgn hnya kita sibuk menyulam kasih di alam fantasi, sdgkan di alam realiti kita  sebnarnya ketandusan kasih..kasih drpada Sang Pencipta yang terlalu merindui kita sebnrnya..
dan skrg aku masih duduk bersimpuh menyulam benang ungu,supaya dpt menjadi sesuatu yang indah nanti sbgai tanda kasihku yang tdak akn surut..semoga rindu ini trus bermaharalela di hatiku untuk Dia...aku berdoa smoga rasa rinduku ini makin bertambh buatMu, ya Allah..


Iklan:  otakku yang nakal cuba memberi idea.. kata otak: "ssghnya ku merindui bakal suamiku yang sudah dittpkan oleh Dia yang kurindui melebihi dia"...
(^_^)

~jom semaikan rasa rindu ini pada tempatnya~





_lavender ungu_

No comments:

Post a Comment