Saturday, December 11, 2010

Berdiam Untuk Satu Perubahan

Alhamdulilah+Bismillah+Subhanallah...

Masa makin cepat berlalu,tnpa ku sedari...tup2 aku dah bertambah umur rupanya.. nnt..xlama dah nk menginjak kealam dewasa...are u prepared?? Miss Indah?? hatiku ketawa bisu... seakan-akan
tidak percaya..sudah nk  masuk 2 tahun aku meninggalkan kehidupan ku sebagai budak sekolah menengah.. huish2...pengalaman yg indah di situ...pahit pown ape kurangnya...kini, aku akan menempuh kehidupan ku sebagai pelajar ipta.....adakah itu yg kau mahu cik Indah??..

lidah ttp kelu...hati masih tersepit...(antara masa silam+sekarang+future)

selepas ku tamat belajar di sekolah menengah,..mst duk rehat-rehat smbil tunggu rezult kan...
masa itu aku x fikir sgt pown sal hidup ini,aku nk jd ape..hnya fikir seronok je..biasalh budak yg masih keanak-anakan..(btul ke)..xterfikir pown suatu masa t ku perlu berseorgn..become independent...tdk hnya bergntung pd umi & abah...(like now)..perlu bwat itu dan ini,bljr itu dan ini..semua sendiri...klu dlu,asyik nk manja jew...klu xdpt bnda yg diidamkan pasti merajuk sakan..kurung diri dlm bilik...saje bwat emo...ish2...

but now...sgt berbeza..basuh sendiri,nk beli mkan sendiri,nk g mane2...pandai2lah cri ikhtiar utk survive..klu x...mati keringlah jwabnya....inilah tarbiyyah dr Allah...betapa terperincinya Dia..dlm mendidik hambaNya menjadi Khalifah Agung...

smbng balik...lepas dpt rezuk(xperlu nk cterlah sal brape dpt).. aku pown dihntarlah oleh ayah ke satu daerah di Pahang bernama Gambang...bukan untuk bertapa di gua sana tp untuk mencari ilmu di sebuah pusat belajar kat sane..sedih lak bila teringatkan kenangan ini...(umi+abah).. smpt berorientasi selama seminggu dan masuk kelas satu hari.aku pown dikejutkan dgn berita yg aku x sngka..masa itu aku keliru+bingung...aku serahkan pada abah dan umi utuk tentukan mana yg elok bgku...mmg selama ni aku hnya ikut ckap mereka..sbb aku rasa mereka dah bnyak pengalaman dan aku yakin dgn keputusan yg mereka bwat itu dpt bntuk aku jd org baik...tmbhn pulak aku ni pemalu ckit..(btul)..

selepas itu,aku bwat keputusan nk kuar dr tmpat belajar itu dan pergi ke tmpat belajar baru...

di PJ(tmpat yg bnyak menyumbang kepada perubahan diriku)...sedih dtg lg...bila teringatkan muka penat dan harapan abah & umi...mereka mmg pelembut hatiku.. bwat hati jd makin syu..

Di sinilah bnyak bnda aku belajar...subhanAllah...Hebat Dia...menentukan jln hidupku..dr A sampai Z...hal yg aku xpernah pown nk amk tahu,aku mkn nk tahu.. dan aku berusaha nk amlkan...nk jd yg terbaik...disisiNya... pengalaman  yg aku lalui walaupun x syadid...tp meningglkan kesan yg mendalam..(menusuk kalbu lah)

aku jgak bertuah kerana bertemu dgn seorg insan yg bnyak memberi tnjuk ajar dan nasihat kepadaku...walaupun nmpak dia otai(rock+gila2)..but her believe to Allah..sgt2..membuatkan hatiku.ingin dekat dgnNya...seorg muslimah yg kental juangnya...jubah yg tersarung dibdnnya mahupun tudung labuh yg dipakainya.. tdk sekali-kali melemahkan semgtnya untuk berjuang untukNya..hnya Allah mnjadi penguatNya...bnyak tokoh2 dan sheikh2 yg hebat aku jmpa disana... semua da kelebihan dan kekrngan masing2...tp aku terpesona...

dan disitulah bermulanya perasaan ku utk melakukan stu perubahan...skali lg.. perkara yg mmg aku xjgka...kasih syg Allah...manis rasnya...lbh manis drpada manisan...more than that!..

dan bila kita belajar sesuatu ilmu,pastu fhm..mestilah kita nk amlkannya kan..bnda yg selama ni kita jahil ttng ilmu itu time sekolah dlu,n then kita dah fhm.... perlulah diamalkan... seperti kata pepath arab...masa sekolah dlu ''ilmu tnpa amal ibarat pohon yg x berbuah''..xke satu kerugian??...ni x...dh belajar pastu fhm..tp x nk amlkan...klu macm tu kita smpai skrg x ley mkn buah lah jwabnya..(nasihat kat diri yg lemah jgak)...tp yg penting kita cba usaha utk amlkan...Allah tak tngok pada hasilnya...Allah melihat kepada usaha yg kita lakukan dlm mencapai keredhaaNya..dan itulah yg aku cba lakukan skrg..walaupun perit tp aku berharap agar Allah ttp tguhkan hatiku ini...

cnthya...hal berkait dgn aurat dan pergaulan antara lelaki dan perempuan... dlm proses aku nk jd dewasa..perkra ini yg selalu aku titikberatkan... knpe ye???... jwab sendirilah...tepuk dada tnya diri sendiri... tgklah keadaan sekeliling... couple bersepah...jika x couple dikatanya kuno or dicop sbgai alien...addunia... berpegang tgn mnjadi kebiasaan...jika x pegg,rasa serba xkenalah jwabnya.. resah mcm kerbau nk kena sembelih...mgkin da setgh yg fhm dan da yg terlupa,dan da yg xtahu...jd kita ni...perlulah mencari ikhtiar bagaimana nk menjelaskanya dgn cra yg sesuai mengikut jenis org itu...dakwah dan berhikmah..dan aku sndiri masih mencari kekuatan..



dan bwat masa skrg...aku suka mendiamkan diriku..seakan-akan bertapa.. bukan bermaksud aku anti-socialize or sombong ke...xbwat social networking, x berhubng lasung dgn sebahagian teman...wahai sahabt2 yg aku syg...kerana Allah.. maafkan diri ini..bukan niat nk membisu tp kebisuaan ini mgkin cara yg terbaik utk aku lbh mengenali diriku seterusnya mengenaliNya...aku masih lemah..dlm mencari erti untuk memknakan kehidupan ini...aku masih lg terapung-apung di udara yg bergraviti..sptutnya dh boleh berdiri...kerana daya tarikan graviti..tp aku merasakn diriku masih merangkak lg...mencari dan terus mencari...

umur sebegini mmg akan mengalami emosi x stabil dan terumbng ambng...Allah nk ajar smthing..bila aku fhm yg laki dgn perempuan da btsnya..dlm bergaul...fikiran ku teringat waktu dlu..betapa aku xmenjaganya...skrg aku nk jganya supaya bertambh kecintaanku pd Dia...aku pown masih belajar dan akn terus belajar... cma pe yg aku harapkan...smga kamu semua...jgalah hubngan dgn Allah...dn manusia..bila sdh sampai wktunya..aku akan muncul kembali...with the new Miss Indah...InsyaAllah..biiznillah..


ingatlah hadis Rasulullah ini yg bermaksud" jgalah Allah s.w.t,nescaya engkau akan mendapati-Nya ada dihadapanmu.Apabila kmu inginkan sesuatu,mintalah pada-Nya.Jika mohon pertolongan,mohonlah kepada ALLAH s.w.t.Andainya dikumpulkan seluruh umat untuk memberi manfaat kepadamu.Tdk akan dpt memberi manfaat kecuali dgn sesuatu yg telah Allah ttpkan.Dan sekiranya mereka bersatu untuk memudaratkanmu,mereka tdk akn dpt kecuali dgn sesuatu yg telah Allah ttpkan pdmu..Pena tlh diangkat dan lebaran telah kering.''(Riwayat al-Tirmizi, no2516)


Hadis ini memberi kekuatan kepada anak-anak remaja jika menghadapi sesuatu masalh..
(rujukan-solusi isu 17,ms 30)

 Bwatlah pe yg terbaik diberikan oleh Allah kepadamu...Redhalah dgn nikmat yg diberikanNya..Dialah sebaik-sebaik Perancang... sbb itulah aku ttp setia mencintai Nya...Allah is Enough 4 me...

_Indah_ 

No comments:

Post a Comment